Waarom heb je na het eten altijd meer zoete trek?

Ik probeer gezonder te leven maar na het avondeten krijg ik altijd zo'n ontzettende trek. Iemand een verklaring?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je lichaam heeft een systeem dat heel goed in staat is bij te houden wat je aan voedingswaarde gegeten hebt... Wil je alleen via aardappels je voldoening halen dan moet je je vol eten en dan moet je stoppen omdat het niet meer verder kan... Je lichaam heeft nog niet die veelheden voedsel binnen gehad via die aardappels alleen, maar je moet stoppen...

Eet je heel gezond dan is het genoeg er erg erg snel, je lichaam geeft aan "ik heb de qouta binnen terwijl je nog zou kunnen eten... Maar je stopt, want je eet gezond... En na verloop van tijd en dat kan snel gaan, dan krijg je een reflex van de maag (of ergens anders van) dat het weer in de vulstand moet gezet worden... Dat verklaart de trek na het eten... Je bent te zeer geneigd te luisteren naar de maag, die aangeeft weer leeg te zijn, dan naar het voldaan zijn van de juiste voedingsmiddelen... Daardoor komt het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je lichaam zal wel vinden dat ze van bepaalde voedingsstoffen niet genoeg heeft binnen gekregen en dat zul je weten ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezonder leven is niet alleen maar gezond eten, maar ook de snelheid waarmee je eet. In geval van trek hebben na het eten schrijf ik toe, aan te snel eten. Om de spijsvertering op gang te krijgen nemen veel mensen een aperitiefje of voorgerechtje. In jou geval lijkt het dat je lichaam denkt dat de hoofdmaaltijd een voorgerecht is en loopt het water in je mond na je maal.

In jouw geval zou ik een halfuur voor het eten een klein voorgerechtje, borreltje of stukje chocolade nuttigen, om spijsvertering op gang te brengen. Als je dan ook (geforceerd) wat langzamer gaat eten, zal je m.i. na de maaltijd minder "lekkere" trek krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zo dat na de maaltijd het lichaam het eten moet verteren en omzetten in energie en bouwstoffen. Na een flinke maaltijd merk je dit goed. Dan krijg je dat lome gevoel.
Als je dan wat zoets eet, krijg je weer energie. Onbewust weet je dit. Dit maakt dat je na de maaltijd 'hunkert' naar iets zoets. Je lichaam vraagt dus naar wat snel werkende energie om het lome gevoel te bestrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw lichaam is gebouwd op overleven. Als er eten is, dan zegt jouw lijf: binnenhalen die handel, meer aub. Wie weet is er morgen niets.
Aan de andere kant beschermt je lichaam jou ook in magere tijden: je kunt lang op het minimum leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je heb geleerd, als je jouw bord netjes heb opgegeten mag je een dessert :)