Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je bijna ontdooid vlees van de voedselbank met einddatum weer invriezen?

Ik heb van de voedselbank best veel vlees gekregen waarop staat dat het op de laatste datum dat het nog eetbaar was is ingevroren en dat je het na ontdooien direct moet consumeren. Ik kreeg het vlees haast ontdooid mee. Ik kan dat vlees natuurlijk niet allemaal in 1 dag op. Kan ik het dan nog wel weer invriezen en is het vlees dan wel te eten?

een jaar geleden
2.6K
Abcde
een jaar geleden
Gaar het vlees, laat het afkoelen en vries het dan in, dan kun je het daarna gewoon ontdooien en opwarmen wanneer je het wilt eten. Nu opnieuw invriezen terwijl het net ontdooit is en niet gegaard is geen goed idee.
tinus1969
een jaar geleden
Dat hangt er vanaf of het bijna of echt ontdooid is geweest.
Anna1997
een jaar geleden
Het was voor 80% ontdooid schat ik
Amadea
een jaar geleden
De oplossing van Abcde is zonder meer de beste!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Normaliter mag je dat altijd doen, maar omdat het nu van de voedselbank komt geldt dat niet. De HCCP-regels zijn hier helder over. Door de overheveling kan de koel of koudeketen niet worden gegarandeerd.
(Lees meer...)
een jaar geleden
Omdat het zo laat is ingevroren, en niet vers, zou ik het niet opnieuw invriezen. Wat je wel kunt doen is het vlees koken of bakken, en het dan invriezen. Doe dat zo snel mogelijk, want de uiterste houdbaarheid die op de verpakking staat geld alleen maar als het vlees onder de goede condities (flink gekoeld) is bewaard. Kijk en ruik altijd goed! Vooral gehakt, is mijn ervaring, moet je mee oppassen. Sommige (veel?) fabrikanten draaien 'oud' vlees dat ze over hebben door de gehakt, en die begint dan al heel snel muf te ruiken en te smaken. De tht-datum die er dan op staat klopt dan dus niet.
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding