Kijk je bij supermarkt-aankopen naar het ''Ik Kies Bewust" logo ?

Als je in de supermarkt keuzes moet maken, let je dan op het steeds vaker voorkomende logo voor bewust consumeren "Ik Kies Bewust" of let je met name op andere dingen zoals:
* Prijs
* Kwaliteit
* A-merk
* Eigen merk
* Voorkeur familieleden
* Keuze uit gewoonte

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al 11 reacties en niemand die op zo'n logo let. Is sowieso een niet representatieve steekproef maar ik zou graag willen horen van de mensen die zo'n logo handig vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook mh75. Bedankt voor je antwoord en reactie.

Het beste antwoord

Nee absoluut niet!
Ik ben het namelijk helemaal niet eens dat bepaalde producten 'bewust' zijn. Ik vind bewust namelijk ook dat je kijkt naar de oorsprong. Zit er veel dierenleed achter, of mensenleed? Is het heel slecht voor het milieu (de productie ervan, of de verpakking bijvoorbeeld)?
Bewust is veel breder dan alleen wat het Ik kies bewust inhoudt. Dat houdt namelijk alleen in:
Je deelt je product in een groep. Voor die groep moet het aan bepaalde eisen voldoen, doet het dat niet....dan krijgt het geen stempel. Bijvoorbeeld een biologische appelsap, alleen met appels erin. Die krijgt geen Ik kies bewust logo, simpelweg omdat er zogenaamd te weinig vezels inzitten voor een vruchtensap! Hoewel er alleen appels inzitten, en in vruchtensappen die wel het logo hebben, zit ook suiker, en ook toegevoegde vezels. In biologische appelsap zit al genoeg appelvezels, maar er moet dus meer in.

Het is tevens erg toevallig dat de meeste Ik kies bewust producten van 1 en dezelfde multinational komen. Niet alle, maar wel heel veel.

Wees zelf bewust van hoeveel je nodig hebt. Zorg dat je weet wat je nodig hebt, en dat je van bepaalde dingen niet te veel binnenkrijgt (zout, verzadigde vetten, suikers, enz. ) En als je dan ook nog eens een beetje rekening probeert te houden met de oorsprong...dat noem ik pas bewust kiezen!

Zolang een pot met unoxworstjes het Ik kies beuwust logo heeft, ondanks dat het vol met hormonen zit, veel zout en verzadigde vetten bevat, en ook uit de bio-industrie komt... hoef ik er niets van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Nee, eigenlijk totaal niet.

Toegevoegd op 17-06-2009 20:07:48
Om op de vraag te antwoorden, ik let eigenlijk vooral op de Prijs en Voorkeur familieleden en Keuze uit gewoonte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat logo vind ik echt onzin. Er zijn zat producten die dat logo dragen die helemaal niet goed voor je zijn. Een voorbeeld is dubbelzoutedrop

Wat je ook op hun site ziet:

De producten worden getoetst door een onafhankelijke toetsingsinstantie (SGS). De beslissing over het gebruik van het logo wordt vervolgens genomen door Stichting Ik Kies Bewust

Ze hebben wel een toetsinstantie, maar ze kiezen uiteindelijk zelf. Het kost ook geld voor een producent om het logo te dragen. Het is dus als je maar genoeg betaald.

Ik kijk overigens wel altijd naar de prijs ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want die logo is een wassen neus. Lekker het nadenken uitbesteden aan de mensen die heel graag je geld wilt hebben. Een van de zoveelste firma's die alleen uit zijn op geld uit je portemonnee te kloppen. Onverstandig op zijn minst. Als mensen gewoon zelf weer eens zouden leren nadenken over de keuzes die ze maken zouden dit soort onzin niet nodig zijn.

Zelf probeer ik altijd een afweging te maken tussen prijs/ kwaliteitsverhouding en de voedzaamheid van een product.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik let daar niet op. Ik weet zelf redelijk goed wat gezond is en wat niet. En als ik het niet weet, zoek ik het op. Daarbij komt dat het niet erg is als je eens iets ongezonds eet.

Toegevoegd op 17-06-2009 20:12:06
Ik kies trouwens uit gewoonte. En ik kijk natuurlijk naar de prijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als allereerste kijk ik, of wat ik zoek, ook in "bio" is - dan neem ik dat. Maar bijv. bij pasta-saus, knäckebrot etc. let ik wél op het "Ik kies bewust"-logo.
Ik woon alleen, dus "bio" is misschien wel ietsje duurder, maar het maakt voor 1 persoon heel weinig uit - als ik 7 personen moest voederen van een klein budget zou ik me dit misschien niet zo vaak kunnen permiteren.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik ga alleen op mijn eigen oordeel af, zoals ik het voordat het er was, ook al deed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, het lijkt me juist als je op dat logo gaat letten dat je dan in feite meer onbewust koopt. Je laat de supermarkten/fabrikanten dan voor je kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, nooit want het is voornamelijk een b*llshitlogo dat niets zegt over het totaalpakket aan keuzes dat je maakt. Je kunt een dodelijk dieet samenstellen van alle bewust gekozen chips, koekjes, boters, noem maar op.
Een gevarieerd dieet is en blijft nog altijd het beste (en dan liefst ook nog met mate anders zet het zo an), maar precies wat voor vetten of andere stoffen daar dan in zitten maakt niet eens zo veel uit, zolang het maar niet al te idioot veel bewerkingen heeft ondergaan.

Toegevoegd op 17-06-2009 20:13:57
Oh, en ik let voornamelijk op de prijs, versheid en of ik het nodig heb voor wat ik die avond wil maken. Ik kies wel steeds vaker voor biologische produkten, maar die haal ik meestal ook in de natuurvoedingswinkel / biologische (super)markt. Dat logootje doet me weinig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een x-aantal producten die ik wisselend standaard haal bij de supermarkt. En verder let ik eigenlijk op dat wat ik op dat moment nodig heb...

En hoe graag ik ze ook eet laat ik de aardbeien voorlopig nog even in het schap staan. Maar daar kan snel veel verandering in komen zo gauw die nog wat in prijs zijn gezakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra ze op een product vermelden dat het gezond is, gaat mijn ADHD, opspelen. Van mij hoeft er alleen maar op een pinda het ok stempeltje staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kende eerlijk gezegd dat hele logo niet...
ik bekijk per product hoe ik het beoordeel, en ben daarin een beetje huichelachtig vrees ik.
ik let er bijv. scherp op dat ik goede eitjes (voor de kippen) koop, maar als vegetarier koop ik wel de killoknaller vlees voor de poezels *schaam*
14 jaar geleden
Als ik zo'n logo zie,kies ik er juist niet voor.
Ik bepaal zelf wel wat goed of niet goed voor mij is !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik let niet op het logo, maar ik kies wel bewust.
Ik let heel erg op wat er in een product zit. Ik wil namelijk niet te veel rotzooi in mijn eten. Of anders gezegd: Ik wil precies weten wat ik eet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet betalen om dat logo te mogen plaatsen, dus ik kijk er bewust niet naar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik kies namelijk écht bewust in plaats van me blind te staren op een logo.

Een pizza waar olijfolie in verwerkt is kan zo'n logo hebben omdat hij minder slecht voor je is dan een andere pizza, maar het bljift een pizza. Met een hoog gehalte aan vet en coolhydraten, en veel te weinig groente om een evenwichtige maaltijd te zijn. (De soms op de verpakking aangeraden salade erbij eet natuurlijk niemand!)

Dus als ik pizza eet, doe ik dat in de wetenschap dat het een vette onevenwichtige hap is, en dat ik morgen maar beter weer een bezoekje kan brengen aan de groentenafdeling. En dáár heb ik nou weer nog nooit een bewustekeuzelogo gezien op een stronk witlof!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, NOOIT, is me zelfs nog nooit opgevallen... OEPS!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want het is onzin. Je koopt dat logo als bedrijf.
Als jij als bedrijf of kleine zelfstandige niet het geld hebt om het logo te kopen, dan kan jouw product nog zo gezond zijn, het wordt niet voorzien van het 'ik kies bewust' logo.
Allemaal onzin dus.
Gebruik je eigen gezonde, bewuste verstand bij het kopen van producten en laat je niet gek maken door de massaverneukerij.