Wat doet invriezen aan de smaak van groenten?

Na het invriezen van bijvoorbeeld specibonen, met een uitje en een tomaatje, vind ik het helemaal niet meer lekker.
Hoe komt dit, en wat kan je ertegen doen.

Niet invriezen lijkt me geen optie omdat ik het anders kan weggooien. Als alleenstaande kook ik vaak voor 3x.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.8K

Het beste antwoord

Bij invriezen is de invriestijd tussen +2 gr en -2 gr erg belangrijk, hoe sneller dat gebeurt des te minder beschadigingen van de celstructuur. dat geldt niet alleen voor het invriezen maar ook voor het ontdooien. Zorg dat je diepvriezer goed koud is en gebruik bij grotere hoeveelheden de invriesschakelaar. Bij het ontdooien niet langzaam laten ontdooien maar direct kokend water er over. Kom ik direct bij het probleem van vermengen. probeer altijd de ingrediënten afzonderlijk in te vriezen, kook bijv. de sperziebonen voor 3x en doe de rest er pas bij als je het afmaakt. Verder vries ik zelf altijd de sperziebonen ongekookt in en laat ze "schrikken"met kokend water als ik ze ontdooi. Tomaat is zo ie zo niet echt geschikt om in de vriezen. Een paar leuke tips vind je op onderstaande site http://www.xs4all.nl/~johzandb/petra/groenten_bewaren.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door het invriezen verandert en beschadigt de celstructuur en blijft na ontdooien eerder pap over. Door groente/fruit te 'shockfrosten' blijft de celstructuur beter behouden.
Groente kan men schoongemaakt invriezen en dan direct in het kokende water doen, dat vermindert het papperige enigzins. Groente/fruit wat veel vocht bevat is sneller pap dan hardere/drogere soorten.

Of eerst alles koken en dan als prakjes invriezen. Als je het binnen een week (5 dagen) op wil eten, hoef je het niet eens in te vriezen en kan je het gelijk opbakken. Dat smaakt vaak beter dan uit de vriezer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad verandert en beschadigd de celstructuur. Toch vries ik best veel groentes in, vooral seizoensgroenten die in de aanbieding zijn vaak als grote en veel porties. Ik blancheer echter wel altijd alles. Deze blancheertijd varieert ook weer van groente tot groente. Blancheertijden van verschillende groenten zijn op internet genoeg te vinden. Ik vindt het er niet viezer op worden op deze manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het beste bijv. sperziebonen als je ze gekocht hebt direct blancheren. Even in kokend water onderdompelen en na 1-2 min. eruit halen en in ijskoud water dompelen in een vergiet. Dan laten uitlekken en goed drogen. Dan neem je een grotere diepvrieszak met zo`n zipsluiting en daar doe je ze in. Kan best 1 pond in en dan zuig je zoveel mogelijk lucht eruit en sluit de zak.Doe de zak in de vriezer en af en toe moet je de boontjes even doorknijpen/schudden zodat ze los blijven.
Je kunt nu steeds wanneer je trek hebt in sperziebonen zoveel eruit schudden als je nodig hebt.( de rest kan weer terug in de vriezer) Laat ze dan diepgevroren meteen in de kokende vloeistof vallen en kook ze dan. Dus niet eerst ontdooien of langzaam warm laten worden. Dit geldt voor de meeste groenten. Zo blijven ze echt lekker.
amc