Hoeveel kcal verbranden vezels

Ze zeggen wel is dat vezels meer energie kosten als ze leven hoeveel dan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Kimath
13 jaar geleden
als ze leven? hoe kunnen vezels levend zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
BEdoel je soms 'als ze LEVEREN'?

Antwoorden (3)

Als je met 'leven' 'leveren' bedoelt dan komt dit omdat je lichaam harder moet werken om vezels te verbranden en dus meer kcal verbranden dan er in die vezel zitten.
Er is niet een enkel antwoord te geven op hoeveel vezels verbranden, dat hangt er helemaal van af wat je met vezels hebt gegeten. Bovendien verbranden vezels niets maar je lichaam verbrandt de vezels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vezels bevatten zelf nauwelijks calorieën dus dan is het vrij logisch dat het meer energie kost ze te verwerken dan ze opleveren.

Dit bijv in tegenstelling tot vet. Dat levert je heel veel energie

Vezels bevatten vooral veel vitaminen en zijn juist nuttig omdat ze volgens mij voor een groot deel ook niet verbranden maar als een soort "vuller" dien voor de afvalstoffen die je lijf kwijt wil
amigo
13 jaar geleden
Vezels worden niet verbrand, en leveren ook geen vitamines. Ze zijn heel nuttig omdat ze vocht vasthouden en zo de massa in de darmen vergroten, en de darm stimuleren tot meer activiteit.
Bovendien zit je door vezelrijk voedsel sneller vol, waardoor je minder eet en dus (op den duur) minder snel dik wordt. Vergelijk maar eens witbrood, daar kun je er wel twaalf van op zonder dat je vol komt te zitten.

Toegevoegd na 2 minuten:
NB Vezels leveren dus geen energie!