Hoe groot is de kans dat vleeswaren na drie dagen openen al kapot zijn?

Op mijn stage (in de kinderopvang) mogen we vleeswaren maar twee dagen openen en daarna moet het weg.Als je het aan mij vraagt zwaar overdreven.Hoe groot is de kans dat het de derde dag kapot is?Volgens mij vrij klein

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ken instellingen waar alle vleeswaren wegmoeten als ze een keer op tafel hebben gestaan. Schijnbaar is er nog genoeg geld voorhanden binnen deze instellingen om dit te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag je het dan wel mee naar huis nemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwaar overdreven? Geloof me, je hoeft maar één keer mee te maken dat een kind voedselvergiftiging krijgt om het niet meer 'zwaar overdreven' te vinden. Het gaat niet om de 99 keer dat het goed gaat. Het gaat om die éne keer dat het fout gaat. die wil je voorkomen. Vergeet ook niet dat jij misschien genoeg weerstand hebt om er tegen te kunnen, maar het immuunsysteem van die kinderen nog niet zo ver is ontwikkeld.

Het beste antwoord

Voorverpakte vleeswaren zijn inderdaad na openen nog wel meer dan 3 dagen houdbaar. De houdbaarheid na openen is dus sterk afhankelijk wat je ermee doet (na openen eraf blijven en in een 4°C koelkast zetten is beter dan elke 3 uur eraan zitten en in een 10°C koelkast).
Dus hoe vaker je (of collega's) eraan komt om er plakjes van te pakken, hoe meer bacteriën erop komen en hoe sneller het toch bederft.
De regel in je kinderdagverblijf lijkt me dus heel redelijk: je wilt immers geen risico lopen met kleine kinderen (die inderdaad nog niet zo veel weerstand hebben zoals in een eerder antwoord reeds gemeld).
Voor privégebruik thuis kan je aangebroken vleeswaren makkelijk wat langer gebruiken.
Voor vleeswaren die in de winkel worden gesneden is de houdbaarheid vaak veel korter: max een paar dagen na het verpakken (in de winkel gesneden lijkt veel meer 'vers' maar dat is het niet....)
Utrecht
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Is inderdaad vrij klein. De meeste vleeswaren kun je veel langer bewaren, mits goed afgesloten en goed koel bewaard. Wel moet je oppassen met kipfilet, rosbief e.d.

Dat ze op een kinderdagverblijf geen risico's willen nemen is begrijpelijk. Kinderendarmpjes zijn sneller vatbaar voor bedorven vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit lijkt me niet meer dan logisch. Koeling is uiteraard goed voor de houdbaarheid van het product, maar je moet je wel bedenken dat het geopende product vatbaar is voor verontreiniging zelfs in de koelkast. Daarnaast zal een geopend product sneller uitdrogen en gaan smaak en consistentie verloren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zulke maatregelen worden genomen door de overheid, ter preventie van vergiftiging of andere kwaaltjes, veroorzaakt door bedorven voedsel. Het lijkt dus overdreven maar je kan het maar beter toepassen. Je kan het ook zien als je burgerplicht. Jij loopt stage in een kinderopvangtehuis en het is dus je taak om de gezondheid van alle bewoners te vrijwaren van ziektes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de HACCP moeten vleeswaren worden bewaard benden 4 graden Celcius. Bovendien mogen ze na de uiterste condumptie datum niet meer worden gegeten. Als je ze hebt geopend, moet je binnen 2 dagen weggooien.

De kans is nagenoeg 100 %, voral als er meerdere keren een plakje van wordt afgehaald (met een gebruikte vork of mes of zelfs met de vingers)

Je bent op stage om te leren en niet om pseudo wijsheden te verkondigen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En door hier de vraag te stellen heeft @Honigbij er weer wat bij geleerd, vragen en leren en prima combinatie!
De reden zal zijn dat het volgens o.a. het hygiëneprotocol en de GGD gewoonweg zo moet, in de kinderopvang heb je je aan deze regels te houden, helemaal als het dagverblijf waarvoor je werkt in bezit is van een (HKZ)keurmerk...