Waar word ossenworst van gemaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ossen denk ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ djowie..
hoelang duurde de 100 jarige oorlog....?

Antwoorden (3)

Ossenworst is een van oorsprong Amsterdamse worst, die oorspronkelijk van ossen gemaakt werd. Deze specialiteit vindt haar oorsprong in de zeventiende eeuw, toen op grote schaal ossen uit Denemarken en Duitsland werden geïmporteerd. De specerijen in deze worst, zoals peper, kruidnagel, foelie en nootmuskaat, kwamen uit Nederlands-Indië. Traditioneel wordt ossenworst gemaakt van gerijpt vlees dat gerookt wordt bij lage temperatuur, waardoor het vlees rauw blijft. Tegenwoordig is mager rundvlees de basis van ossenworst en wordt het roken en rijpen vaak achterwege gelaten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oorspronkelijk inderdaad van ossenvlees gemaakt. Tegenwoordig wordt het gewoon van rundvlees gemaakt, dus van een koe of stier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van een os, oftewel een gecastreerde stier.