Maakt het uit wat voor soort eten je eet als je een bepaalde hoeveelheid kcal wilt eten om af te vallen?

Deze vraag stel ik aan de mensen die er echt verstand van hebben
Diëtisten konden me er geen antwoord op geven en ik studeer zelf geneeskunde dus je mag er best diep op in gaan.

Stel je wilt 1500 kcal per dag eten om af te vallen. Daarnaast beweeg je natuurlijk. Maar het gaat mij vooral om het eten.
Stel je behoefte per dag is 2500. Dan heb je dus een tekort van 1000 elke dag en zou je moeten afvallen. (niet meegenomen dat het beter is om 20% minder te eten omdat je lichaam anders in spaarstand gaat. Dat laten we buiten beschouwing. )

De vraag is nu: maakt het uit of je die 1500 kcal eet in ongezond eten, zoals burgers, of in gezond eten, zoals komkommers?

Logisch zou zijn dat het wel uitmaakt. Maar dat is tegenstrijdig met de energiebalans. Immers 1000 kcal per dag minder is en blijft 1000kcal. Of je nou appels of patat eet.

Maakt het dus ui wat voor voedsel je eet puur voor het afvallen als je het aantal kcal hetzelfde houdt?

Hoop dat het duidelijk is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15K

Antwoorden (4)

Natuurlijk maakt dat uit. Je lichaam heeft bepaalde stoffen nodig. Denk aan eiwitten, vezels, koolhydraten, vitamines, mineralen, vetten. Het is dus wel degelijk van belang wat je eet en moet je dus niet alleen naar de calorieën kijken!

Vreemde diëtisten, trouwens.
bamibal
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Ah, ik snap wat je bedoelt. In dat geval maakt het inderdaad niet uit. Je kunt dan gewoon stellen dat je meer caloriën moet verbruiken dan je inneemt. Wel zijn er bepaalde voedingsstoffen die niet geheel verteerd worden, en waarvan dus een deel van de calorieën via de ontlasting het lichaam weer verlaat. Omdat je daardoor dus minder calorieën opneemt, val je in theorie sneller af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weer eens iets niet goed gelezen bamibal? :) er zijn producten die een stof bevatten waardoor je lichaam een andere (voedings)stof niet of moeilijker op kan nemen. deze hoeven per definitie niet gezond te zijn! simpel voorbeeld hiervan is: (hou je vast)
vitamine C bevorderd de opname van ijzer
ijzer is nodig om de zuurstofopname in je bloed te regelen een tekort aan ijzer kan zorgen voor minder uithoudingsvermogen en prestatie vermogen.
bij een tekort aan uithoudingsvermogen kan sporten bemoeilijkt zijn
bij sporten verbrand je calorieën
van calorieën verbranden kan je afvallen het eten van een product waar vitamine c inzit KAN dus een invloed hebben op het afvallen. in therorie (het is een theroretiche vraag) kan je dus afvallen van het eten van citroen of het drinken van citroensap. puur ter informatie"
benut je optimaal alle facoren welke gemoeid zijn bij het afvallen kan je met zekerheid zeggen dat kan afvallen van het drinken van citroensap
(((((zoals in de vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/citroensap-gebruiken-afvallen.128698)))) natuurljik weet idereen heel goed dat vitamine c in een gezonde citroen zit, maar hoeft vit c niet te zitten in andere gezonde dingen (het kan toegevoegd zijn aan snoepjes) je het kan dus vreemd vinden dat dietisten dit niet weten, maar het wil niet zeggen dat deze daarom ook vreemd zijn! ik vind je opmerking hierover dan ook onterecht. overigens wil ik niet beweren dat ik er verstand van heb omdat ik de vraag beantwoord. naar mijn mening is het een kwestie van goed lezen, logisch denken, informatie inwinnen, en het bekijken van de verschillende mogelijkheden hierin.
Je vraag is helder en ik snap niet waarom dietisten jou geen antwoord konden geven.

Natuurlijk maakt het wat uit wat voor voedsel je eet!
Stel we gaan uit van een dieet met 1500 kcal p.d. (waar ik overigens totaal niet achter sta, maar dat terzijde).
Dan kun je dus calorieën tellen en eten waar je zin in hebt. B.v. Je eet vier gevulde koeken per dag en klaar is kees. Het gevaar hiervan is dat snelle koolhydraten zorgen voor snelle honger en in no time loop je dus weer met een knagend gevoel in je maag rond. Hetzelfde geldt voor komkommers of appels of ander zgn. gezonde producten. 1500 kcal. aan eenzijdig veel vochtbevattende producten leveren te weinig energie op om de dag door te komen. Je lichaam zal dus alles vasthouden omdat het te weinig voedingsstoffen binnen krijgt. Met als gevolg dat je geen gram afvalt maar juist aankomt!!!!

Je kunt ook heel uitgebalanceerd eten om zo aan die 1500 kcal. te komen. B.v. twee boterhammen, 200 gram groente, 2 stuks fruit, stukje mager vlees en wat aardappelen of rijs. Dan zit je ook aan die 1500 kcal. maar je lichaam heeft qua energetische waarde veel meer aan dit dieet. Op deze manier heeft je lichaam niet direct door dat het iets tekort komt. Je krijgt alleen minder binnen dan je nodig hebt en dus ga je afvallen. Het gevaar van te weinig calorieën eten is dat op den duur je lichaam gaat wennen en wanneer je dan een periode meer calorieen tot je neemt, zal ook dan het lichaam alles vasthouden, voor magere tijden.

Afvallen met alleen calorieen tellen is het slechtste wat je kunt doen. Je lichaam heeft balans in voeding nodig. Daarbij moet je altijd letten op de juiste hoeveelheid vetten, eiwitten, koolhydraten vitamines en mineralen.

Vaker op een dag kleine beetjes, goede voeding eten en daarnaast voldoende bewegen is dé uitkomst. Natuurlijk spelen ook factoren zoals stress en ziekte ook mee. Een mens dat gezond van lichaam en geest is, zal sneller afvallen dan iemand die dat niet is.

Oh, en vergeet vooral niet veel te drinken. Water!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens Prof. Dr. Martijn B. Katan maakt het geen verschil waar je die calorieën vandaan haalt.
Mag hem niet citeren denk ik maar het komt erop neer dat hij zegt dat een calorie uit bruine bonen even dik maakt als een calorie uit chocola.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dit maakt #theoretisch gezien# niets uit omdat het niets zegt over de stoffen die er zitten in hetgeen je eet

dit is uit te leggen aan de hand van onderstaande bewezen feiten
-vitamine C bevorderd de opname van ijzer
-ijzer is nodig om de zuurstofopname in je bloed te regelen
-een tekort aan ijzer kan zorgen voor minder uithoudingsvermogen en prestatie vermogen.
-bij een tekort aan uithoudingsvermogen kan sporten bemoeilijkt zijn
-bij sporten verbrand je calorieën
-van calorieën verbranden kan je afvallen

natuurlijk weet iedereen dat er vitamine in gezonde dingen zit, bv
- in een citroen
- maar ook in aardappelen.
vitamine c hoeft #per definitie# niet te zitten in gezonde dingen:
- het is soms toegevoegd aan snoep
- het zit in patat want deze zijn gemaakt van aardappelen.

het maakt dus #in theorie# niet uit wat je of dat je gezond eet als je kijkt naar de onderstaande maaltijden, (afgestemd op de hoeveelheid hiervan zodat het aantal calorieën van beide maaltijden gelijk is)
a) fruitsalade met citroen (kan erg veel calorieën bevatten als je hier avocado doorheen doet!)
b) patat (vooral bij koud ,niet vloeibaar frituurvet bevat een kleine portie patat veel calorieën)

toch zal iedereen roepen dat patat niet gezond is bij het lijnen, en dat fruit wel gezond is bij het lijnen.

sterker nog.....#in theorie# kan het zelfs zijn zo zijn dat je afvalt door meer te eten!!
een vol bord aardappelpuree met een laag zetmeel gehalte, beried met magere melk en zonder boter kan veel minder calorieen bevatten dan het schaaltje fruitsalade waar je 2 avocados in verwerkt!

dus....maakt # in theorie# niet uit wat je eet om af te vallen of hoeveel je eet om af te vallen.

p.s.
omdat ik de vraag beantwoord heb zegt dit niet per dat ik hier verstand van heb of hier mijn vakgebied ligt, of hiermee wil beweer of aantoon zoals sommigen dat uit de vraag zouden kunnen opmaken. (heb niets met dit vakgebied :)

mijn antwoord is gebaseerd is op theoretische maar wetenschappelijke bewezen feiten
ik ga dan ook niet in op vragen als 'dit kan niet tenzij je hier wetenschappelijk bewijs voor is, of 'kan je het wetenschappelijk bewijs tonen dat iemand afvalt van minder eten of het drinken van citroensap' of opmerkingen als'dit kan niet want.....'
mocht je andere vragen of opmerkingen hebben hoor ik het graag

overigens is er op deze site een vraag gesteld over afvallen en citroensap en welke wellicht interesant kan zijn ivm met dit onderwerp.
(zie bron)