Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Maakt het uit wat voor soort eten je eet als je een bepaalde hoeveelheid kcal wilt eten om af te vallen?

Deze vraag stel ik aan de mensen die er echt verstand van hebben
Diëtisten konden me er geen antwoord op geven en ik studeer zelf geneeskunde dus je mag er best diep op in gaan.

Stel je wilt 1500 kcal per dag eten om af te vallen. Daarnaast beweeg je natuurlijk. Maar het gaat mij vooral om het eten.
Stel je behoefte per dag is 2500. Dan heb je dus een tekort van 1000 elke dag en zou je moeten afvallen. (niet meegenomen dat het beter is om 20% minder te eten omdat je lichaam anders in spaarstand gaat. Dat laten we buiten beschouwing. )

De vraag is nu: maakt het uit of je die 1500 kcal eet in ongezond eten, zoals burgers, of in gezond eten, zoals komkommers?

Logisch zou zijn dat het wel uitmaakt. Maar dat is tegenstrijdig met de energiebalans. Immers 1000 kcal per dag minder is en blijft 1000kcal. Of je nou appels of patat eet.

Maakt het dus ui wat voor voedsel je eet puur voor het afvallen als je het aantal kcal hetzelfde houdt?

Hoop dat het duidelijk is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Natuurlijk maakt dat uit. Je lichaam heeft bepaalde stoffen nodig. Denk aan eiwitten, vezels, koolhydraten, vitamines, mineralen, vetten. Het is dus wel degelijk van belang wat je eet en moet je dus niet alleen naar de calorieën kijken!

Vreemde diëtisten, trouwens.
(Lees meer...)
bamibal
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Ah, ik snap wat je bedoelt. In dat geval maakt het inderdaad niet uit. Je kunt dan gewoon stellen dat je meer caloriën moet verbruiken dan je inneemt. Wel zijn er bepaalde voedingsstoffen die niet geheel verteerd worden, en waarvan dus een deel van de calorieën via de ontlasting het lichaam weer verlaat. Omdat je daardoor dus minder calorieën opneemt, val je in theorie sneller af.
Verwijderde gebruiker