hallo, ik heb gister erwtensoep gemaakt. vanacht is hij afgekoeld. kan ik de soep vandaag na dag in koelkast nog invriezen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
54.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan het zijn dat je de vriezer bedoelt? De koelkast koelt, maar vriest niet. Of heb je een apart vriesvak in de koelkast?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leuke strikvraag, trappen we niet in.
Amadea
7 jaar geleden
Nee, het is geen strikvraag. Je moet gewoon goed lezen wat er staat!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah, het is idd een hele kromme zin. Kan ik de soep vandaag, nadat deze een dag in de koelkast heeft gestaan, nog invriezen? Bedoelt de vrager dus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heeft meer met de schrijfcapaciteiten te maken van de vrager, dan met goed lezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je geen komma plaatst kan de vraag twee kanten op. kan ik de soep vandaag na (een) dag (dus), in (de) koelkast nog invriezen (zo interpreteerde ik hem en blijkbaar joan ook) of kan ik de soep vandaag na (een) dag in (de) koelkast, nog invriezen (zo zal de vrager het bedoelen en jaMMie en jij hem ook interpreteren.
Is ook logischer achteraf gezien.

Antwoorden (3)

Ja, dat kan.
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
+ ja, en hij is dan nog eetbaar ook :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe dan? Een koelkast vriest niks in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Tweepersoons porties in die speciale diepvrieszakjes
jaMMie
7 jaar geleden
In de vraag staat "vanuit de koelkast nog invriezen". Ik neem aan dat diegene het dus verplaatst vanuit de koelkast naar de vriezer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, begreep die kromme zin niet, excuses.
bamibal
7 jaar geleden
- een antwoord zonder uitleg is geen waardevol antwoord.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Wat moet je verder nog uitleggen dan in dit geval? Het antwoord hieronder is misschien wel extra uitgebreid. Maar daar word allemaal niet om gevraagd.
Erwtensoep bederft door de vele eiwitten die hij bevat, sneller dan andere soepen. Het is daarom zaak om deze soep na het bereiden zo snel mogelijk af te koelen. Het best doe je hem daarvoor in porties als je tenminste , net zoals ik, altijd een grote pan maakt. Kleinere porties koelen immer sneller af.
Heb je een kleine pan met soep, zet hem dan in de gootsteen of een teiltje waarin een laag koud water staat, liefst met ijsblokjes erbij. Als hij koud is, kan je hem in de koelkast zetten en zolang hij niet zuur ruikt kan je hem rustig enkele dagen bewaren.

Heb je de soep dus goed en snel gekoeld voor hij in de koelkast ging, kan je hem rustig na een dag nog invriezen...zelfs na 2 dagen kan dat nog.

Vertrouw op je ogen, smaak en reukvermogen...kijk of hij er nog smakelijk uitziet, ruik eraan en proef een beetje. Is hij enigszins zurig dan merk je dat meteen en dan heeft invriezen uiteraard geen zin.
amc
7 jaar geleden
Nee, dat is niet verstandig. Je loopt het risico op een voedselinfectie als je deze soep opeet. Bereid voedsel moet je altijd snel afkoelen en binnen 2 uur in de koelkast of vriezer doen als je het langere tijd wil bewaren. Op de site van het voedingscentrum vind je hierover meer informatie. Er staat onder andere het volgende:

Als je soep wilt bewaren na bereiding, laat hem dan snel afkoelen (zet de pan bijvoorbeeld in een bak koud water of ijs) en zet deze goed afgesloten in de koelkast. Laat restjes niet langer dan 2 uur buiten de koelkast staan.

Bewaaradvies voor verse erwtensoep met spek en worst: 2 dagen in de koelkast of 3 maanden in de vriezer.