hallo, ik heb gister erwtensoep gemaakt. vanacht is hij afgekoeld. kan ik de soep vandaag na dag in koelkast nog invriezen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, dat kan.

Erwtensoep bederft door de vele eiwitten die hij bevat, sneller dan andere soepen. Het is daarom zaak om deze soep na het bereiden zo snel mogelijk af te koelen. Het best doe je hem daarvoor in porties als je tenminste , net zoals ik, altijd een grote pan maakt. Kleinere porties koelen immer sneller af. Heb je een kleine pan met soep, zet hem dan in de gootsteen of een teiltje waarin een laag koud water staat, liefst met ijsblokjes erbij. Als hij koud is, kan je hem in de koelkast zetten en zolang hij niet zuur ruikt kan je hem rustig enkele dagen bewaren. Heb je de soep dus goed en snel gekoeld voor hij in de koelkast ging, kan je hem rustig na een dag nog invriezen...zelfs na 2 dagen kan dat nog. Vertrouw op je ogen, smaak en reukvermogen...kijk of hij er nog smakelijk uitziet, ruik eraan en proef een beetje. Is hij enigszins zurig dan merk je dat meteen en dan heeft invriezen uiteraard geen zin.

Nee, dat is niet verstandig. Je loopt het risico op een voedselinfectie als je deze soep opeet. Bereid voedsel moet je altijd snel afkoelen en binnen 2 uur in de koelkast of vriezer doen als je het langere tijd wil bewaren. Op de site van het voedingscentrum vind je hierover meer informatie. Er staat onder andere het volgende: Als je soep wilt bewaren na bereiding, laat hem dan snel afkoelen (zet de pan bijvoorbeeld in een bak koud water of ijs) en zet deze goed afgesloten in de koelkast. Laat restjes niet langer dan 2 uur buiten de koelkast staan. Bewaaradvies voor verse erwtensoep met spek en worst: 2 dagen in de koelkast of 3 maanden in de vriezer.

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-bood...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100