Hoe kan ik een Mango sneller laten rijpen?

Ik heb een mango gekocht die nog erg onrijp is. Is er een manier om het rijpingsproces te versnellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16K

Het beste antwoord

Bewaren met fruit dat veel ethyleengas afscheidt ; appels is vermoedelijk de beste keus.

(Overigens zijn appels om die reden heel geschikt om te bewaren met ander fruit dat moet rijpen maar ook, en dat weten maar weinig mensen, om te zorgen dat je aardappels juist NIET te snel ´rijpen´ (uitlopen). Het afgescheiden ethyleengas verlengt de houdbaarheid van je aardappels aanzienlijk - iets wat heel handig is nu we minder aardappels eten en niet meer allemaal een koele kelder hebben).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie tip!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
interessant +

Andere antwoorden (6)

Ja, in een zakje met een paar bananen stoppen. Op bananen wordt een rijpingsspul gespoten dat dan afgeeft op je mango.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bananen scheiden juist heel weinig ethyleen af (dat zijn met name appels en tomaten), en moeten zelf vaak op die manier worden 'nagerijpt' .
't Rijpt door warmte. Als je 'm buiten laat liggen zal deze mango (nu) langzamer rijpen. Misschien moet je je verwarming wat hoger zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mango rijpt sneller wanneer u hem samen met een rijpe banaan in een plastic zak stopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze tip vond ik ook nog:

Een avocado rijpt sneller als u hem in krantenpapier wikkelt.

Weet niet of het werkt. Kan me voorstellen dat dit de warmte vasthoudt.

http://kookvideo.blogspot.com/2007/07/tip-mango-en-avocado-sneller-rijp.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet echt een antwoord maar wel een tip:

Uit ervaring weet ik dat mango's vrij moeilijk na-rijpen. Je kunt ze beter al bijna rijp kopen, dan thuis proberen rijp te krijgen, want in dat geval is tegen de tijd dat de buitenkant rijp wordt, de binnenkant vaak rot.

Bij het kopen van een mango kun je even voelen en ruiken, als hij 'veert' en als hij duidelijk naar mango ruikt, is hij rijp of goed rijp te krijgen. Zo niet, dan is hij eigenlijk alleen geschikt om chutney van te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik leg ze altijd in het raamkozijn zodat ze sneller rijpen dat doe ik ook met ananas.