Weet iemand een simpele manier om een courgette lekker klaar te maken ?

In frankrijk heb ik meerdere keren courgette gegeten,ik vond het lekker.Nu wil ik het thuis ook eens maken maar ik heb geen idee hoe je dat kunt doen.Moet het vooral lekker gemaakt worden met een sausje of smaakt het "puur"ook lekker ?
Geen ingewikkelde recepten alstjeblieft,ik ben allesbehalve een keukenprinses.

( Is het nu eigenlijk nog wel de tijd voor courgettes ?)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
30.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is niet èèn beste antwoord,daarom voor iedereen een duimpje.
Ik bewaar de recepten in mijn kookboek.Bedankt allemaal.

Antwoorden (13)

schijfjes van +/- halve cm. Frituren in olie.daarna zout erop.als bij-gerecht.sausje-->yogurt met knoflook en zout....zalig

Toegevoegd na 4 uur:
ps je moet ze wel eerst goed wassen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is nu geen courgette tijd meer, althans je krijgt ze nu niet meer voor bijna niets. Maar je kunt ze gewoon het hele jaar door kopen, is dus alleen iets duurder dan in het hoogseizoen.

Courgettes kan je op veel verschillende manieren eten. Het meest simpele is: ongekookt, stukjes door de salade.

Dan kan je courgette ook roerbakken, bijvoorbeeld samen met andere groenten. Let er dan op dat courgette een wat zachtere groente is, die minder tijd nodig heeft in de pan dan bijvoorbeeld witte kool of sperzieboontjes.

Je kunt ook courgettesoep maken: neem een kilo courgettes, schoongemaakt en in blokjes gesneden. 3 ons tomaten, zonder vel. 4 uien, grof gesneden. De uien in een ruime pan doen, aanzetten met beetje olijfolie. Als de uien glazig zijn de courgettes erbij, goed blijven roeren. Dan 1 liter bouillon erbij doen en de schoongemaakte tomaten, en aan de kook brengen. Als dit 10 minuten heeft gekookt haal je een deel van het groentemengsel eruit, dan pureer je het helemaal fijn met de staafmixer. Daarna de blokjes groenten weer terug doen, en je hebt een gebonden soep met toch herkenbare stukjes groenten erin. Tijdens het koken af en toe proeven, peper en/of andere kruiden toevoegen.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral de soep klinkt lekker.
Hier heb ik een aantal recepten voor je. Kan je de lekkerste kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met de dikschiller slierten van maken (ook van de schil) en die even opbakken.
mengen met tonijn uit blik.
gesnipperd uitje erbij, en je hebt lekkere tonijnsalade.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klinkt lekker, die ga ik eens maken.
Een dikschiller ?? waar haal je die en hoe ziet die er uit?
+1
In blokjes snijden, opbakken in beetje olie, geraspte wortel meebakken, boursin cuisine er door heen roeren, eventueel blikje tomatenpuree...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
olijfolie, geperst knoflookteentje + ajuintje in de pan bakken en daar in heel fijne gesneden schijfjes courgette in laten bakken, daarna zout en peper erop
14 jaar geleden
hallo. Kijk eens op www.letscookit.tv daar staan gratis te bekijken filmpjes op. Wellicht staat daar een filmpje op over het bereiden van courgettes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gril courgette het liefst in een grilpan. Daavoor heb ik verschillende manieren:

Bij couscous snijd ik hem meestal in de lengte in repen van 1/2 à 1 cm dik.

Voor in de pasta: schijven van ongeveer 1/2 à 1 cm dik, eventueel hlven of kwarten van snijden.

Voor op brood voor een gezonde lunch: met de kaasschaaf in de lengte plakken snijden.

Verder is de werkwijze ongeveer hetzelfde: ik bestrooi de plakken met grof zeezout, dit is om overtollig water eruit te halen. Na een kwartiertje veeg ik dat zout en het water wat eruit is gekomen er met keukenpapier af, en ik bestrijk de plakken met wat olijfolie (géén extra vierge, dat is wel lekker, maar op grilltemperatuur verhit niet gezond).

Dan de grillpan droog verhitten, echt goed heet, wees niet bang om het vuur helemaal open te draaien. De plakken dan grillen tot je mooie grillstrepen hebt (schrik niet als het rookt, hoort erbij, maar blijf er wel bij!) wat verse zwarte peper eroverheen malen, en klaar ben je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klinkt lekker en is heerlijk simpel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom is het bij mij ook favoriet! Erg populair bij mij thuis is mijn couscous, waar ik courgette op deze manier in gebruik: De couscous klaarmaken zoals op de verpakking staat, als het ongekruide couscous is doe ik er kruiden van de Turkse winkel om de hoek bij. In afwachting van de rest van het eten zet ik de pan op een theedoek in bed om warm te houden. Dan grill ik achtereenvolgens:
- een (rode of gele) paprika in reepjes
- een aubergine in repen
- een courgette in repen
- eventueel een tomaatje of twee in parten De courgette heb ik dan behandeld zoals hierboven, de andere groenten alleen even bestreken met wat olijfolie. Wat al gegrilld is, houd ik warm op een heel klein pitje. Over alle groenten gaat nog wat versgemalen zwarte peper, plus wat gemalen zeezout over alles behalve de courgette (die is al zout). Dan gaat de couscous op een bord, de gegrillde groenten schik ik daaroverheen en ernaast leg ik blokjes feta. Supersimpel, gezond, snel klaar, lekker én het ziet er mooi kleurrijk uit.
Ingrediënten:
voor Courgette-tomaatschotel recept

•1,5 courgette

•2 uien

•2 teentjes knoflook

•4 vleestomaten

•2 eetlepels zonnebloemolie

•+/- 400 gram (runder)gehakt

•1 theelepel chilipoeder

•zout

•peper

•150 gram geraspte kaas

•250 ml kookroom light

•1 blikje tomatenpurree

•3 theelepels Italiaanse kruiden

Bereidingswijze:
van Courgette-tomaatschotel recept

•Maak de courgette schoon en snijd 'm in kleine blokjes.

•Pel en snipper de uien en de knoflook.

•Maak de tomaten schoon en snijd ze in stukjes.

•Verhit de olie in een wok of hapjespan en roerbak de blokjes courgette, de ui- en knoflooksnippers en het gehak ca. 5 minuten tot het gehakt rul is.

•Roer de chilipoeder en zout en peper naar smaak erdoor en schep het gehakt-groentenmengsel in een lage ovenschaal.

•Leg de stukjes tomaat er op en strooi de kaas erover.

•Klop de room, de tomatenpurree en de kruiden door elkaar.

•Schenk het mengsel over het gehakt-groentenmengsel.

•Bak de schotel in het midden van de oven in ca. 30 minuten goudbruin en gaar.

Aanvullende info bij dit recept:
Dit recept is geschikt voor: 5 personen
Geschatte tijd die nodig is voor het klaarmaken: 1 uur
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klink goed.
In schijfjes in bouillon kort koken met een lekker kaassausje erbij heerlijk en makkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik heel lekker vind,en wat nooit fout gaat is het volgende: Uitje fijnhakken en in boter zacht smoren, liefst in een pan met dikke bodem. Courgette wassen en in blokjes snijden. Bij de uitjes gooien, eventueel nog wat boter als het droog eruitziet. En dan op laag vuur met een deksel erop zacht laten worden. Voila.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind een gevulde courgette erg lekker. Dit is een niet al te moeilijke, is mij ook gelukt :-)

http://www.vlees.nl/index.asp?src=%2Fcontent%2Frecepten%2Freceptdetail.asp%3FReceptID%3D283

Eetze!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien geschikt als ik eens iets echt bijzonders wil.
De courgette raspen! Flinke scheut olijfolie, veel balsamico, en flink veel geschaafde paramesaan! Heerlijk!