Waarom krijg ik als ik onder invloed ben van een benzodiazepine altijd een vreetkick en smaakt het eten me ook nog eens extra goed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Het gaat hier om een slaap- of kalmeringsmiddel, en als dat goed werkt slaap je beter. Iemand die slecht slaapt voelt zich de hele dag (en nacht) beroerd, en als je zo'n middel slikt, voel je je lichamelijk en psychisch ook beter.
Gevolg: je eet beter.

Het is algemeen bekend dat mensen die zich goed voelen, beter eten, en het allemaal ook beter smaakt. Op zich is het dus helemaal niet zo gek dat jij smakelijker eet onder invloed van benzodiazepine, dan zonder.

Overigens is het ook gewoon een van de bekende bijwerkingen van dit medicijn. Naast een suf gevoel, verstoring REM-slaap, concentratieverlies, verminderd libido, huidreacties, is het eetlustopwekkend en kan leiden tot gewichtstoename. Kijk de bijsluiter er even op na. Waarschijnlijk staat het er gewoon in.

Wel oppassen met dit soort middelen. Het werkt maar tijdelijk, en is behoorlijk verslavend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk, als ik eenmaal een temazepam op heb voel ik me alsof niets er meer toe doet. Ik ben een hele slechte slaper vooral het laatste half jaar sinds mijn vader' dood. Maar 's avonds met een benzo op voel ik me weer goed. Ik probeer het alleen niet elke dag te nemen om afhankelijkheid te voorkomen en omdat ik met mijn geluk en genot niet afhankelijk wil zijn van een pil, maar er zelf aan wil werken. Komt die gewichtstoename trouwens alleen omdat je toegeeft aan je vreetkick of staat het er los van en is het een algemene bijwerking? Bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima zaak dat je het niet iedere dag neemt. Ik kan me overigens best voorstellen, dat als je in een soort rouwproces zit, je dit spul gewoon nodig hebt. Ik hoop wel, dat je het in goed overleg met je huisarts doet. Volgens mij pak je het heel goed aan, als ik lees, dat je niet van die pil afhankelijk wilt zijn, maar er zelf aan wilt werken! Je vraag: theoretisch is het zo, dat als je niet meer zou gaan eten, bij gebruik van dit medicijn, je ook geen last hebt van gewichtstoename. Dus als je niet toegeeft aan dat hongergevoel zul je ook geen last hebben van die bijwerking. Heel veel sterkte!

Andere antwoorden (1)

Opwekking van de eetlust (en gewichtstoename...) wordt uitdrukkelijk genoemd als een van de vele bijwerkingen bij alle benzodiazepinen.

Een verklaring is dat het lichaam en de geest door deze kalmerende middelen uit de 'fight or flight' modus gehaald wordt waardoor er meer ruimte is voor spijsverteringsprocessen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel zo had ik het nog nooit bekeken. Ik zit continu in de stress en de rouw dus als ik eenmaal zo'n pilletje op heb 's avonds kan ik pas echt ontspannen (zie reactie op Mesher's antwoord). Ik ben wel benieuwd of die gewichtstoename alleen komt omdat je meer eet met een benzo op, of dat het er los van staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk echt dat het de directe invloed van de van de benzo is. Mesher heeft ook heel terecht aangegeven dat het spul maar tijdelijk werkt. Daarna is de kans groot dat je vooral bijwerkingen ondervindt maar er moeilijk vanaf komt omdat je klachten tijdelijk even kunnen terugkomen als je er mee stopt. Dat is helaas de reden dat veel mensen er eindeloos mee doorgaan zonder dat het een therapeutisch effect heeft.