Waarom krijg ik als ik onder invloed ben van een benzodiazepine altijd een vreetkick en smaakt het eten me ook nog eens extra goed?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het gaat hier om een slaap- of kalmeringsmiddel, en als dat goed werkt slaap je beter. Iemand die slecht slaapt voelt zich de hele dag (en nacht) beroerd, en als je zo'n middel slikt, voel je je lichamelijk en psychisch ook beter. Gevolg: je eet beter. Het is algemeen bekend dat mensen die zich goed voelen, beter eten, en het allemaal ook beter smaakt. Op zich is het dus helemaal niet zo gek dat jij smakelijker eet onder invloed van benzodiazepine, dan zonder. Overigens is het ook gewoon een van de bekende bijwerkingen van dit medicijn. Naast een suf gevoel, verstoring REM-slaap, concentratieverlies, verminderd libido, huidreacties, is het eetlustopwekkend en kan leiden tot gewichtstoename. Kijk de bijsluiter er even op na. Waarschijnlijk staat het er gewoon in. Wel oppassen met dit soort middelen. Het werkt maar tijdelijk, en is behoorlijk verslavend.

Opwekking van de eetlust (en gewichtstoename...) wordt uitdrukkelijk genoemd als een van de vele bijwerkingen bij alle benzodiazepinen. Een verklaring is dat het lichaam en de geest door deze kalmerende middelen uit de 'fight or flight' modus gehaald wordt waardoor er meer ruimte is voor spijsverteringsprocessen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100