Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat de boter soms van je mes rolt?

Je gebruikt dezelfde boter en hetzelfde mes, maar soms rolt de boter van je mes. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

je schrijft boter, en toen dacht ik, dat ken ik alleen met margarine en vooral halvarine. Maar uit de reacties lees ik dat je dat ook bedoelt.

Vooral die magere smeersel zijn een zeer precair evenwicht om de boel in emulsie te houden, er zit eigenlijk te weinig vet en te veel water in om een stabiele emulsie te vormen.

Volgens mij kan de toestand van de emulsie dus veranderen terwijl de "boter" nog in het kuipje zit.

Ik zie de waterdruppeltjes (heel klein, doorsnee 1 mm of kleiner er soms bovenop staan) als dat zo is smeer het voor geen meter.

De wrijving van je mes maakt dan dat de emulsie plaatselijk ontmengt waardoor je een dun laagje water op je mes krijgt, nou dat wil er wel afglijden
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
dank, ik vind je avatar trouwens altijd een genot om naar te kijken

Andere antwoorden (8)

Als je mes warm is valt het er zo af.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is mij ook wel eens gebeurd.
Waarschijnlijk doordat je met het mes bewegingen maakt waardoor de temperatuur van het mes toch omhoog gaat,door de wrijving.
Meestal gebeurt het pas nadat je voor de tweede keer boter pakt met je mes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hetzelfde probleem sinds ik een vaatwasser heb. Mijn advies is: was de boterhammessen ouderwets met de afwasborstel af en afwasmiddel. Kijk of het dan beter gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij jouw mes tijdens het ontbijt naast je hete theekopje hebt liggen, wordt het misschien warm en smelt het daardoor de boter een beetje. Dan glijdt hij er van af.

Er is ook verschil tussen de verschillende halvarines, huismerk van de C1000 valt makkelijker van je mes af dan Blue Band, heb ik proefondervindelijk ontdekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met boter en margarine niet,maar met halvarine zeker wel. Dat is grotendeels water.
Kijk maar naar de samenstelling, voorbeeld:
margarine 60% vet, halvarine 35% vet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij sommige halvarines had ik dat ook,tot mijn grote ergernis Blue band doet dat niet,waar het aan ligt weet ik niet
(Lees meer...)
13 jaar geleden
vooral boters met veel water doen dat
de waterige substantie zorgt ervoor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorzaak ligt in de samenstelling van de margarine. Omdat we ze zo graag mager willen hebben (de margarine) zit er een hoog percentage water in en probeer water maar eens op je mes te houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding