Zijn kleurstoffen slecht voor je?

als je in al je eten kleurstoffen zou doen, zou dat dan schadelijk zijn voor je gezondheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je? Al die onnodige toevoegingen in het eten moeten wel afgebroken worden door ons lichaam.

Antwoorden (3)

Wat is de invloed van kleurstoffen op je gezondheid?

Kleurstofovergevoeiligheid komt niet vaak voor. Toch zijn verschillende klachten mogelijk zowel lichamelijke als psychische. Voorbeelden van lichamelijke klachten zijn: netelroos, misselijkheid, buikpijn en diarree. Een voorbeeld van een psychische klacht is hyperactiviteit. Omdat maar een zeer klein percentage mensen last heeft van kleurstofovergevoeligheid is een verbod op kleurstoffen niet nodig. Overgevoelige mensen kunnen zelf op het etiket kijken of de stof waar zij overgevoelig voor zijn in het product aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
over het algemeen niet.
kijk voor meer info in onderstaande lijst:

Kleur-, hulpstoffen & conserveringsmiddelen in voeding
Zoals veel mensen wel weten bestaat ons voedsel o.a. uit hulpstoffen, zoals kleurstoffen en conserveermiddelen, die er voor moeten zorgen dat ons eten er langer beter uitziet en langer goed blijft.

We weten dat deze stoffen gebruikt worden, omdat er vele E-nummers op de verpakking staan…., maar waar staan die nummers eigenlijk voor. Wat zijn het voor stoffen en zijn ze wel zo goed voor ons voedsel?

In dit stukje willen we een toelichting geven op deze nummers. Sommige stoffen kunnen namelijk behoorlijk schadelijk zijn voor de gezondheid en van sommige nummers is het ook zeer onduidelijk wat er mee bedoeld wordt. Ook wordt soms alleen een omschrijving genoemd, in plaats van de precieze nummers, zoals bij bijvoorbeeld 'dierlijke vetten'.

http://www.sign2god.com/gezond/Kleurstoffen-voeding.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan welke kleurstoffen je gebruikt.
Sommige zijn puur natuurlijk en hebben geen rare uitwerkingen (allergische reacties daargelaten).
Anderen zijn chemisch en kunnen, vooral wanneer in grote hoeveeleden genuttigd, schadelijk zijn.

Kijk bijvoorbeeld naar de kleurstof E-100, curcumine.
Dit is een gele kleurstof gewonnen uit geelwortel.
Niets mis mee, dus.

Chemische en synthetische kleurstoffen zoals E-122, E-124 en E-154 worden in verband gebracht met hyperactiviteit (voornamelijk bij kinderen) en zouden astmatische aanvallen op kunnen wekken bij personen die hier gevoelig voor zijn.
Ook zitten hier stoffen in die vaak allergische reacties veroorzaken.

Kijk voor een overzicht van voedingskleurstoffen hier:
http://www.food-info.net/nl/e/e100-200.htm