hoe maak je een echte chinese foo yong hai met garnalen?

Toegevoegd na 32 minuten:
zoals je die in ned. bij een chinees restaurant krijgt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.1K
Ritsuka
12 jaar geleden
zoals bij de chinees of zoals ze het in china eten.
paulus811
12 jaar geleden
wat een totaal nutteloze reactie.
Ritsuka
12 jaar geleden
hoezo nutteloos? ik vraag dit ter verduidelijking, er zit een groot verschil tussen hoe het in China gemaakt word, en hoe het hier voor de Nederlandse markt gemaakt word.
Wist je dit niet?
MissBiggie
12 jaar geleden
Je hebt gelijk Ritsuka. In elk land is de smaak bij de Chinees "anders". Aangepast aan de smaak van het land.
paulus811
12 jaar geleden
ik zag in de reactie van ritsuka geen vraag (en dat blijkt het dus wel te zijn).
Ritsuka
12 jaar geleden
excuses meneer, ik typte op mijn iPod touch per ongeluk een punt in plaats van een vraagteken.
paulus811
12 jaar geleden
ritsuka, niets aan de hand. Ik neem mn opmerking over de nutteloze reactie terug.

Het beste antwoord

Foo yong hai recept in al zijn eenvoud zoals dat zeker wel in een chinees restaurant geserveerd wordt.

Benodigdheden:
100 gr. gepelde garnalen uit de Zuid chineese zee.
100 gr. gesneden champignons
1 gesneden lente ui met groen
2 eetlepels gesneden selderijblaadjes
zout, peper, olie
3 geklopte eieren.

Voor de saus:
2 dl. bouillon (event. van een blokje.)
2 eetlepels tomaten puree
2 eetlepels tomaten ketchup
1 theelepel gehakte gember of wat gemberpoeder
1 eetlepel ketjap manis
1 eetlepel suiker
1 theelepel sambal badjak
zout naar smaak
ongeveer een eetlepel maizena met wat water aangemaakt

Maak eerst de saus en dan de omelette. Saus kun je beter warm houden of sneller opwarmen dan de omelette.
Bereiding:

Verwarm de bouillon en voeg alle ingredienten als vermeld voor de saus toe, laat het onder roeren even aan de kook komen en voeg onder goed roeren de met water aangemaakte maizena toe, zodat de saus licht gebonden is.

Maak de lente ui schoon, en snijd hem aan fijne reepjes. Verhit de olie en bak de lente ui, de champignons en de ontdooide garnalen even snel aan.
Klop de eieren met wat zout, peper, selderij, en voeg dit toe aan de garnalen, ui en champignons en bak een mooie sappige omelette. Schenk de saus op en naast de omelette en serveer hierbij droge witte rijst en atjar tjampoer ( indonesisch).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ingrediënten
1 dunne prei (alleen het wit/geel)
1 wortel (ongeveer 100 gram)
2 kleine uien
2 teentjes knoflook
een paar takjes selderie
4 eetlepels doperwten (diepvries)
4 eetlepels olie
4 eieren
peper en zout
125 gram garnalen, naar smaak
1 blikje tomatenpuree
250 mililiter kippenbouillon (van tablet)
1 cm gemberwortel, ongeschild in heel dunne plakjes
1 theelepel zout
1 eetlepel maïzena

Bereidingswijze
De prei in flinterdunne ringetjes snijden. Wortel schillen en grof raspen. Een ui heel fijn snipperwen, de andere in dunne ringen snijden. Knoflook heel fijn snijden of persen. Selderij fijnsnijden. De erwten in bodempje water met wat zout 3 min. koken. In een koekenpan (liefst met anti-aanbaklaag) 1 eetlepel olie verhitten. Prei, wortel gesnipperde ui en de helft van de knoflook 3 minuten fruiten. Af en toe omscheppen. Eieren loskloppen. Gebakken groente, selderij (en garnalen) door de eieren roeren. Peper en zout naar smaak toevoegen. Bak van dit mengsel 4 omeletten en houd die warm. De saus: In een steelpannetje 1 eetlepel olie verwarmen. De rest van de knoflook kort in de olie fruiten, tomatenpuree erdoor roeren, de bouillon toevoegen en het geheel aan de kook brengen. Tomatensaus op smaak brengen met ketjap en 3 minuten zachtjes laten doorkoken. Uiringen en erwten aan de tomatensaus toevoegen en 2 - 3 minuten laten sudderen. Maïzena met twee eetlepels water losroeren, door de saus roeren en enkele seconden laten doorkoken tot de saus gebonden is. Gemberwortel uit de saus halen. De omeletten op 4 borden leggen en de saus erover schenken. Serveren met bijv. komkommer in het zuur, gebakken uitjes en kroepoek.

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/hoofdgerechten/eiergerechten/foe-yong-hai-met-garnalen-15071.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk op http://www.ikkookenzo.nl bij chinese keuken onder eiergerechten en op http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/hoofdgerechten/eiergerechten/foo-yong-hai-4-3607.html. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chinese Poe Yong Hai met garnalen;

Kluts 4 eieren in een schaal.
1 theel. zout en wat peper toevoegen.
2 ons garnalen , fijngesneden champignons, fijngesneden preiringetjes en wat takjes selderieblad erbij roeren.
Vooraf 1 klein blikje doperwten met gesnipperde ui lichtjes opbakken in wat vet.
2 eetl. olie in een bakpan op het vuur zetten.

De schaal voorzichtig uitgieten in de hete olie.
Het geheel moet een mooie omelet worden, even met de pan draaien zodat de randen zich goed opvullen.
Middelmatige vlam.
Randen losmaken en omelet omdraaien.
Heel lichtjes bruin bakken.
Op een grote platte ronde schaal leggen en de doperwten erop.
Over dit gerecht moet een tomatensaus komen.

Lekker is deze;

Doe een halve fles tomatenketchup in een kom, doe hierbij 2 teentjes geraspte knoflook, een stukje verse gemberwortel en 1 fijngesnipperd uitje.
Doe er suiker en water bij naar eigen smaak en roer alles goed door. Zout mag, -een half theelepeltje en wat gemalen peper mag ook. Hij is heerlijk zowel koud als warm.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oeps; zag zojuist dat ik vergeten was de selderie te hakken in mijn beschrijving. Dit moet dus wel gehakte selderie zijn.
amc
12 jaar geleden
Foe yong hai met garnalen.

Ingredienten

Voor de saus:

1 ui, in halve ringen

2 teentjes knoflook

3 el olie, om in te bakken

1 blikje tomatenpuree

250 ml kippenbouillon (vers, pot of van ½ blokje)

3 cm verse gemberwortel, geschild en in plakjes

1 el ketjap

2 tl maizena

4 el diepvriesdoperwten

Voor de omeletten:

1 ui, gesnipperd

1 teentje knoflook

3 el olie, om in te bakken

1 kleine prei, gewassen, in dunne ringen

1 wortel, in dunne reepjes

8 eieren

200 g Hollandse of roze garnalen

2 takjes bladpeterselie, gehakt

200 g witte rijst, bij het serveren

Foe yong hai kent iedereen van de Chinees, maar er zullen maar weinig mensen zijn die het wel eens maken. Het is een perfect weekendgerecht: luxe maar makkelijk. Eigenlijk is het niets meer dan een omelet in een tomatensausje. Voeg lekker garnaaltjes toe aan de omelet, en flink wat groenten, en doperwtjes aan de saus. Zo krijg je genoeg gezonds op je bord, en je zit je te eten als in een restaurant…

Kook de rijst volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Fruit voor de saus de uienringen met de knoflook in de olie. Voeg na 1 minuut de tomatenpuree toe en fruit dit even mee. Blus af met de kippenbouillon. Voeg de gember en de ketjap toe breng aan de kook. Laat drie minuten zachtjes koken. Roer de maizena los met wat water. Bind de saus met de maizena en voeg de doperwten toe. Breng op smaak. Fruit het gesnipperde uitje aan met de knoflook en voeg als deze glazig wordt de wortel en de prei toe. Klop de eieren los met wat peper en zout en roer de gebakken groenten en de garnalen hierdoor. Bak van deze massa 4 omeletten. Houd de eerste twee warm in de oven terwijl je de twee laatste bakt. Leg de omeletten op vier borden en giet de saus eroverheen. Garneer met de peterselie en serveer met de rijst.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.koffietijd.nl/uncategorized/2012/03/foe-yong-hai-met-garnalen/