Na het braden van kippenpoten in olijfolie probeerde ik het geheel af te blussen met een scheut rodewijn. Hierna kwam er heel veel troebel vocht vrij?

Verdraagt de olie en rode wijn elkaar niet? En waar komt dat vocht vandaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.2K

Het beste antwoord

Door het afblussen zakt de bereidings temperatuur van het recept onder de 100 graden. De kooktemperatuur van vloeistoffen als water en wijn. Het braadproces wordt nu een stoofproces waardoor de vleessappen kunnen uittreden en er veel vocht vrij komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat vocht komt waarschijnlijk uit de kip. kip wordt heel vaak verzwaard met water..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zomaar een scheut wijn erbij doen is niet de manier om een lekker saus te maken.
Ik heb hier een heel lekker recept en misschien kan je dan kijken waar het bij jou fout is gegaan. Op mijn manier heb ik namelijk altijd een goede wijnsaus.

Ik verhit in een grote braadpan de olie en bak er dan reepjes spek in uit die ik uit de pan haal en apart leg. Dan doe ik in het olie/spekvetmengsel een klontje roomboter en bak de stukken kip op halfhoog vuur rondom bruin.
Met de schuimspaan haal ik de kip eruit en kruid hem dan met peper en zout. Leg de kip even apart op een schaal.
Ik bak dan sjalotjes in het braadvet, na 2 min. eruit nemen en laat dan uisnippers en wortelblokjes samen met knoflook even zachtjes bakken zonder te kleuren.
Dan roer ik er wat bloem door en laat dat ong. ½ min.zacht meebakken. Dan roer ik er scheutje voor scheutje rode wijn door tot ik een gebonden saus heb.

Daarbij doe ik 1 potje kippenbouillon,laurier, tijm, klein beetje suiker, 2 takjes peterselie, zout, peper en laat alles
aan de kook komen en doe er dan de kip weer bij.
Deksel op de pan en ca. 3 kwartier zachtjes gaar stoven.
Intussen bak ik dan champignons in een ander pannetje en nadat ik de tijm, laurier en peterseliestengels uit de pan gehaald heb, doe ik de champignons erbij, samen met het spek en de sjalotjes. Na een kleine 10 min. zachtjes doorstoven is het klaar om opgediend te worden. Nog even naproeven of er wat zout/peper bij moet een een hand vers gehakte peterselie erdoor te roeren, heb je zo een heerlijke kipschotel die erg lekker is met gekookte aardappeltjes en een lekkere groente of gewoon lekkere sla.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan dat ook met witte wijn? +1, want zo moet het zeker lukken!
amc
11 jaar geleden
Natuurlijk kan dat ook met witte wijn. Zelfs met rosé kan het. Ik gebruik alleen rode wijn omdat ik dat meestal wel in huis heb en wel van een vollere smaak houd.(^-^).