Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je hamschijf ook gebruiken voor reepjesvlees?

Ik greep bij het boodschappen doen mis op de hamlappen voor stroganoff. Eenmaal thuisgekomen met de hamschijf in plaats daarvan vraag ik mij nu af of dit wel eens geschikt is om als reepjesvlees te bakken?

Toegevoegd na 41 seconden:
I.v.m. het al dan niet snel gaar worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik zou het niet doen. Hamschijf is licht gepekeld en gesneden uiit de heup van het varken. Hier zit een flinke speklaag op het vlees dus is het vlees relatief taai en daardoor goed om te koken of te sudderen of lang in de erwtensoep mee te laten trekken.
Voor reepjesvlees kan je beter magerder vlees zoals hamlapjes nemen, dit is sneller gaar.
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Reepjesvlees maak je van rundvlees en niet van varkensvlees.

Reepjesvlees krijg je door rundvlees aan te braden en daar een scheutje bier vermengt met water bij te gieten, plus een laurierblad. Dit moet dan 1-3 uur stoven. De stooftijd hangt af van de dikte van het stuk rundvlees.

Varkensvlees (hamlappen/hamschijf) is veel sneller gaar en levert geen reepjesvlees op.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vlees in reepjes is wat anders dan reepjesvlees, ten minste als je in Rotterdam woont.
Het kan dus goed zijn, dat ik een andere "taal" gebruik en je verkeerd heb begrepen.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is dat dan een speciaal gerecht, reepjesvlees, want ik ken ook genoeg reepjesvlees dat van andere beesten dan een koe vervaardigd wordt.
Ivana
12 jaar geleden
Misschien noemen anderen het "draadjesvlees" (opmerking van mijn dochter!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Draadjesvlees ken ik wel, dat is inderdaad alleen maar met rundvlees.
Ik betwijfel het. Een hamschijf is een behoorlijk ander stuk vlees dan hamlappen. Ze zijn meestal al in zoverre gegaard dat ze ook zonder verdere bewerking gegeten kunnen worden, wat je niet kunt zeggen van hamlappen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat kan hoor het is alleen wat vetter snijd daarom het grove vet zoveel mogelijk weg .als je gewoon varkens reepjes koopt is de kans groot dat dit er ook door zit. het beste zou hiervoor schouder voor gebruikt worden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding