Kan koemelk en yoghurt afkomstig van een koe keelklachten geven???

Ik heb 3 vragen hierbij:

1) Kan iemand die nooit eerder last had van een allergie voor een bepaald voedsel, later toch een allergische reactie krijgen voor datzelfde voedsel????? Dus m.a.w. kan iemand die nooit last had van zuivelproducten afkomstig van een koe later toch wel problemen ondervinden? Kan dat???

2) Kan een allergische reactie keelklachten geven (keelpijn)? Want ik merk dat ik bijvoorbeeld gerafineerde suiker en cacao producten eet dat ik dan keelpijn krijg, in mindere mate ook bij koemelk en yoghurt daarvan, kan dat de oorzaak zijn?

3) Ik gebruik de laatste tijd geitenkwark en geitenyoghurt, daar heb ik minder last van, kan dat? En hoe komt dat? Zijn de eiwitten die in koemelk en yoghurt zitten niet hetzelfde als dat van geitenmelk en geiteyoghurt (kwark) ?

Hopelijk krijg ik wat reacties te lezen
vriendelijke groeten
Jean-Claude

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7.3K

Antwoorden (2)

Een allergie krijg je niet altijd vanaf je geboorte mee, maar kan zich ontwikkelen gedurende je leven. Dit kan allerlei reacties veroorzaken waaronder ook keelpijn. Wil je meer informatie dan kun je het beste even contact opnemen met je huisarts. Er bestaan allerlei foldertjes voor allergieën die je daar ook kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een allergie kan zich inderdaad ontwikkelen, maar het kan in sommige gevallen ook opeens weer afgelopen zijn met de allergie.

Wat betreft verschillen tussen koemelk en geitenmelk:

"Van koemelk wordt men slaperig omdat het heel zwaar verteerbaar is; het heeft zo'n 2,5 uur nodig om de maag te passeren. Een koe kan caroteen (nog niet omgezette vitamine A) niet omzetten vandaar dat de caroteen in de koemelk een extra belasting geeft doordat het in het menselijk lichaam moet worden omgezet. Bovendien geeft koemelk verslijming in slokdarm en luchtwegen.

Een geit kan caroteen omzetten in vitamine A, geitenmelk is daardoor meer geschikt voor menselijke consumptie dan koemelk. Het is bovendien licht verteerbaar ook al omdat het maar 40 minuten nodig heeft om de maag te passeren. Het is beslist niet vet en bevat volwaardige eiwitten.

Samenstelling
Het vitamine A gehalte in geitenmelk is vier keer en het vitamine D gehalte is twee keer hoger dan in koemelk. Verder bevat geitenmelk het dubbele aan waardevolle mineralen. Bovendien bevat geitenmelk weinig zout waardoor het erg geschikt is voor mensen met hart en vaat ziekten.
Geitenmelk bevat een natuurlijk antibiotica met kankerremmende stoffen. Orotaatzuur (vitamine B13) komt in grote hoeveelheden voor, bovendien bevat geitenmelk veel magnesium, ijzer, vitamine A en D.

Enkele kenmerkende klachten die verbetering ondervinden door geitenmelk zijn:

koemelk allergie
bloedarmoede
eczeem en huiduitslag
maag en darm klachten
astma en bronchitis
botaandoeningen
hooikoorts "

http://kruidenvrouwtje.nl/voeding/geitenmelk.htm