Waaruit bestaan die zilveren kralen op sommig gebak?

Soms zitten er op gebak of taart zilverkleurige kralen. Het lijken zilverkleurige kogeltjes - het zijn net de ronde kogeltjes die je in sommige kogellagers ziet. Ze zijn meestal zo'n 3 tot 4 mm in doorsnede.

Deze kralen zijn eetbaar.

Waaruit bestaan die kralen? Waaruit bestaat de binnenkant, en waaruit bestaat de glimmend zilveren buitenkant?

Toegevoegd na 3 minuten:

Je ziet deze kralen ook wel op sommige chocoladebonbons. De kralen zijn hard, je moet er echt op bijten.

Toegevoegd na 16 minuten:

Ik heb even moeten zoeken, maar ik heb een paar plaatjes gevonden op deze site:
http://christinelua328.blogspot.com/2009/07/barbie-doll-birthday-cake.html

Ik heb één van die plaatjes hieronder gezet. Klik op het plaatje om te zien welke kralen ik bedoel.

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeeee.......dat is MIJN idee ! Toen mijn dochter vijf werd, heb ik een Barbietaart voor haar gebakken (met cakes een halve barbie en heeel veel suikerdeeg).
Maar als ik me goed herinner was de mijne wel iets minder mooi ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de tandenbrekertjes...

Het beste antwoord

Het zijn suikerbolletjes, dus suiker is het hoofdingrediënt.
Waarmee het glanslaagje wordt gemaakt weet ik niet, ik zal even zoeken.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik heb een webshop gevonden waar de balletjes worden verkocht, en de ingrediënten worden genoemd.
http://www.deleukstetaartenshop.nl/product_info.php?cPath=3_100&products_id=902

Ze bestaan uit suiker en E-174, een zilverkleurige voedingskleurstof, gewonnen uit natuurlijk metaal.
http://www.food-info.net/nl/e/e174.htm

Hierbij heb je een duidelijke afbeelding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De zogenoemde zilverpillen bestaan uit suiker, tarwezetmeel, rijstmeel, maltodextrine, Arabische gom, gelatine, en kleurstof E174. Met een beetje water kan je vastzetten op gebak.

Toegevoegd na 29 minuten:
Hoe maken ze die zilveren kerstballetjes voor op taarten?
Dat die dingen op taarten te vinden zijn, betekent dat ze eetbaar moeten zijn. Bakkers houden al evenmin van gevangenis en boetes als iemand anders. Toch zijn de balletjes gemaakt van spul dat je niet meteen onder ‘eten’ zou rangschikken: ze zijn bedekt met een flinterdun velletje zilver (E174).
Dat die stoffen een E-nummer hebben, betekent dat ze door de overheid expliciet in voedsel zijn toegelaten. En dat betekent weer dat er uitgebreid onderzoek naar hun giftigheid en andere gezondheidsaspecten is gedaan. Een E-nummer is een garantie: het verzekert dat een stof na gedegen wetenschappelijk onderzoek veilig is bevonden.
De balletjes zijn zo keihard omdat ze in een betonmolen gemaakt zijn. Of eigenlijk in een soort draaiende koperen pan die heel erg op een betonmolen lijkt. Je mikt er een handvol suikerkristallen in en laat ze dagen of zelfs weken ronddraaien terwijl geregeld een geconcentreerde suikeroplossing in de pan gesproeid wordt. Die wordt in gelijkmatige dunne laagjes op het kristal afgezet, tot je uiteindelijk een mooie bolvorm krijgt. Het is een beetje te vergelijken met een oesterparel, die ook als een korrel begint en als een bol eindigt. De Egyptenaren kenden de techniek met de draaiende pan al.
In de farmaceutische industrie gebruikt men dezelfde techniek om pillen van een hard suikerlaagje te voorzien.
Amadea