Is Oude Kaas Zwaarder als Jonge Kaas? Of weegt het evenveel?

Ik zat in de auto een broodje oude kaas te eten en toen bedacht ik me is Oude kaas nou Zwaarder of Lichter of weegt het evenveel als Jonge Kaas?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 kilo oude kaas weegt evenveel als een kilo jonge kaas.. ;) Maar ik heb hier geen kaas van gegeten dat merk je wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch zit je dichtbij de oplossing. :-)

Het beste antwoord

Hoe langer het rijpen duurt, hoe duurder de kaas wordt. Bovendien verdampt er vocht uit de rijpende kaas. Dat gewichtsverlies -de vakman zegt “bedroging”- heeft uiteraard ook invloed op de verkoopprijs. Voorbeeld: een uiterst jonge, pasgemaakte Goudse kaas van 13 kilo weegt als ie extra belegen is geworden nog maar 11,5 kilo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Oude kaas "vult" beter dan jonge kaas, vandaar denk ik het gevoel dat het zwaarder is. Komt o.a. door de pittigheid van oude kaas en het gebrek daaraan bij jonge kaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als kaas rijpt verliest het vocht en wordt derhalve lichter.

Dus jonge kaas is zwaarder dan oude kaas.
rose
13 jaar geleden
Het soortelijk gewicht (gewicht bij gelijk volume) van jonge kaas is hoger dan van oude kaas. In verhouding bevat jonge kaas meer water en dat is zwaarder dan vet, waar oude kaas in verhouding meer uit bestaat.