Hoe kan ik van een verse kokosnoot kokosmelk maken om te drinken, zoals Alpro coconut original?

Ik gebruik vaak santan een een gerecht. Dan wordt het vruchtvlees van een verse kokosnoot geraspt, in water geweekt, uitgeknepen en het vocht wordt samen met het gerecht gekookt.

Hoe maak ik nu kokosmelk om te drinken of een smoothie van te maken zodat het smaakt zoals kant en klare kokosmelk die je in de winkel kunt kopen (bv van Alpro)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
2.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door er van alles aan toe te voegen. :)
water, kokosnootmelk (5,3%) (kokosnoot creme, water), rijst (3,3%), tricalciumfosfaat, stabilisatoren (carrageen, guarpitmeel, xanthaangom), zeezout, vitaminen (B12, D2), aroma's
Antoni
9 jaar geleden
Kokosmelk vers uit een kokosnoot kan je ook gewoon drinken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In een kokosnoot zit geen melk, maar 'water', doorzichtig. Je kunt alleen melk maken van het geraspte vruchtvlees.

Antwoorden (2)

Door er van alles aan toe te voegen behalve (5,3%) kokosnootmelk:
water, kokosnootmelk (5,3%) (kokosnoot creme, water), rijst (3,3%), tricalciumfosfaat, stabilisatoren (carrageen, guarpitmeel, xanthaangom), zeezout, vitaminen (B12, D2), aroma's.
http://www.alpro.com/nl/producten/drinks/kokosnoot/original-fresh
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah een min. :) maar niet van iemand die het wel weet?
Cryofiel
9 jaar geleden
C+
Antoni
9 jaar geleden
Het duimpje omlaag is niet van mij, maar ik vermoed dat niet alle door jou genoemde ingrediënten invloed hebben op (het verbeteren van) de smaak, bijvoorbeeld de vitaminen. Vraagsteller vraagt specifiek "zodat het smaakt zoals...". Hij zal dus niet alle ingrediënten nodig hebben om het gewenste "smaakresultaat" te bereiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ach zou best kunnen Antoni.
Vraag me af hoe het smaakt zonder de vitaminen :)
Maar goed, Alpro smaakt dus niet als puur kokosmelk :p...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moet je de melk koken? Ik kan er wel wat zout aan toevoegen, maar verder klinkt het nog niet als een recept waar ik wat mee kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah zo.
Tja genoeg recepten te vinden waar kokosnootmelk inzit.
https://www.google.nl/search?q=kokosnootmelk+smoothie
Of zelf kokosmelk maken, maar zal anders zijn dan Alpro of je moet die ingrediënten (vooral die aroma's) er bij in doen.
https://www.google.nl/search?q=kokosnootmelk+maken
Je kunt ook kokosmelk maken van verse kokosnoot of een zak geraspte/geschaafde kokos.
Je neemt een zak kokosrasp, voor elk kopje kokosrasp heb je vervolgens twee kopjes water nodig. Doe de juiste hoeveelheid water in een pan en zet op het vuur. Doe in de blender de hoeveelheid kokos die voor het water nodig is en als het water kookt giet je dit over de kokos in de blender. Roer het even goed door met een lepel en doe de deksel op de blender. Mix de kokos en het water dan tot het mengsel zo glad mogelijk is. Houd het deksel daarbij goed vast want de hete vloeistof wil je er niet uit hebben!

Giet het mengsel dan voorzichtig in een fijne zeef die je op een schaal hebt liggen of doe het in een kaasdoek, die je uit kan knijpen boven de schaal. Het vocht dat eruit komt is de kokosroom Wil je hier melk van maken, dan wordt de kokospulp, het restant uit de zeef/doek dus, voor de tweede keer vermengd met warm water. Het vocht dat je er nu uitknijpt is dunner en wordt de melk genoemd. Giet het over in een bakje/ potje en sluit het af. Bewaar het in de koelkast en als je het gebruikt, schud het dan even door, want het vet van de melk zal steeds boven komen drijven.

Wil je het van verse kokosnoot maken, gebruik dan ook het water dat in de noot zit. Doe dit erbij in de blender.

Verse kokosmelk kan snel verzuren en daarom ging men het inkoken. Dit zijn de blokken santen of kokoscrème die dan wel maanden lang houdbaar zijn. Je kunt vers gemaakte kokosmelk echter ook goed invriezen. Voor een smoothie moet je er echter wel een smaakje aan toevoegen zoals bijv. vers fruit.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amc
Ik heb dus verse kokosnoten en weet hoe je kokosmelk (santan) maakt, zoals ik in de vraag aangaf.
Het idee om kokoswater erbij te doen is nieuw voor me, heb je daar een bron voor?
En ik zoek naar wat ik verder kan toevoegen om het lekkerder te laten smaken.
amc
8 jaar geleden
Ik had er geen bron voor, omdat ik het gewoon altijd zelf deed. Toch heb ik er een gevonden ;
http://nl.wikihow.com/Kokosmelk-maken