Hoe maak jezelf heel goedkoop en makkelijk een brood?

En waar koop je goedkope bakmeel enz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (6)

Heb je een broodbak machine? Ruikt zo lekker als je zelf bakt.
Het bakmeel in de supermarkt is hier goedkoper dan bij de groenwinkel of bij de bio-boerderij.
We hebben hier in de buurt een molen. Daar kun je het in grotere porties wel goedkoper halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door deze zelf te bakken,maar dat heeft ook zijn haken en ogen.Zie link:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een basisrecept:
200gr tarwebloem (grof)
300gr fijne tarwebloem (gewone bloem)
30gr verse gist
25gr boter
10gr zout
2,5 dl lauw water
(evt. zakje vanillesuiker voor de smaak)

- Meng de twee verschillende soorten bloem en verdeel de boter in stukjes over de bloem.
- Los de gist op in lauw water.
- Maak een kuiltje in de bloem en giet het mengel in het kuiltje.
- Strooi het zout op de bloem en zeker niet op de gist.
- Kneed het deeg zeer goed gedurende 10 minuten, zodat het niet meer kleeft en elastisch is.
- Maak een bol van het deeg en leg het in een kom.
- Leg er een handdoek over en laat het gedurende 30 minuten rijzen in een oven van 40 graden (voorverwarmde oven). Kan ook op een warme plek in huis.
- Haal het gerezen deeg voorzichtig uit de kom.
- Draai het deeg van buiten naar binnen en bol het deeg op.
- Laat het een tweede keer rijzen gedurende 15 minuten onder een doek (om een luchtig deeg te krijgen).
- Vorm er een brood van (kan ook in een ingevette vorm) en bak in een oven van 200 graden gedurende 20 à 25 minuten.

Tips
- Meng de grove bloem eerst goed met de fijne bloem.
- Zeer goed kneden.
- Tweemaal rijzen in een oven van 40 graden.

Aan het basisrecept zou je naar smaak dingen kunnen veranderen, bijv. het soort meel dat je kiest.

Je kunt het deeg voordat het de oven in gaat met een mes insnijden om een soort patroon te krijgen. Of insmeren met wat gesmolten boter of olijfolie voor een mooie glans.

Ook een leuk idee (van Jamie Oliver): stop je deeg in een ingevette ongeglazuurde bloempot (inhoud ca. 1 liter). Dat geeft een leuke vorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koopmans broodmix Boerenbrood extra donker, koop je in de supermarkt.

Geniet van een brood rijk gevuld boerenbrood. Koopmans Boerenbrood extra donker wordt gemaakt van zorgvuldig geselecteerde tarwe, pompoenpitten, zonnebloempitten, mout, roggebloem en echte bakkersgist.
Met een pak Boerenbrood extra Donker bak je een brood. Je hoeft alleen nog water en boter toe te voegen.

Ook geschikt voor in de broodbakmachine.

Benodigdheden:

1 pak Koopmans Boerenbrood Extra donker
2,5 dl (250 ml) handwarm water
20 g boter of margarine (op kamertemperatuur)

Makkelijk en heel lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel goed idee, maar ik heb wel het idee dat je bij dat pak van koopmans de helft voor het merk betaald, dat als je de ingredienten los haald je er wel goedkoper( per killo) aan kan komen.
Een broodbakmachine, maar dan een goede, is heel rendabel. En als je dan nog eko meel koopt, dan heb je verrrukkelijk brood.
Lees dit maar eens: (klik op de link)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een broodbakmachine. Ik heb net een nieuwe in gebruik genomen, een halfjaar geleden bij het Kruidvat gekocht voor nog geen 40 euro. De vorige, ik ben even kwijt of die van de Aldi of van de Lidl was, gaf na jaren trouwe dienst de geest.

Voor meel en kant-en-klare mixen kun je prima bij de Welkoop/Boerenbond terecht als het geen eco hoeft te zijn. Die hebben heel veel soorten maar ik neem meestal speltmeel waar ik zelf van alles aan toevoeg:

400 g speltmeel (met tarwegluten)
260 ml lauw water
5 gram gedroogde gist
10 gram suiker
8 gram zout
1 ei
20 gram boter
5 gram vitamine C
handje pompoenpitten
handje zonnebloempitten
handje walnoten
(laatste drie uiteraard gepeld)

Gebruik gewoon het standaardprogramma van 3 uur (twee uur kneden en rijzen en een uur bakken) voor een perfect brood. Uit laten wasemen, snijden en wat je niet direct gebruikt bewaren in de vriezer.