Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoeveel dagen kan je een lychee bewaren?

Ik heb vrijdag een zak lychees gehaald, normaal kunnen die aardig lang in kamertemperatuur liggen.
Maar vanmorgen wilde ik er een gaan eten en zat er allemaal schimmel op, hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik bewaar lychees altijd los op een schaal, liefst ook nog zo dat ze niet tegen elkaar aan liggen. En altijd direct controleren of ze allemaal nog heel zijn (alle exemplaren waarbij de schil gebarsten is, gelijk opeten, een hele straf ;p)
Als ze tegen elkaar aan liggen, zeker in een omgeving waar het vocht niet kwijt kan, gaan ze heel snel smetten en daarna schimmelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk heb je de lychees - net als ik - in een zakje bewaard. Lychees zijn gevoelig voor vocht en gaan dan beschimmelen.

Als je ze zonder zakje hebt bewaard heb je pech. De lychees waren al besmet met de schimmel en bij kamertemperatuur kon deze weer snel groeien.

Ik had dit ook na enkele dagen. Gekocht bij de Lidl. Misschien een slechte partij geweest.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lychees kan je het beste in de koelkast bewaren. Ze zijn dan twee weken houdbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, schimmels houden van een warme, vochtige omgeving. In de koelkast heb je de factor warmte al weggenomen, maar het is er wel vaak vochtig, en ondanks hun schilletje zijn lychees gevoelig voor aroma's van andere producten in de koelkast. Om ze daartegen te beschermen kun je ze ook afgesloten bewaren, met wat suiker (suikerklontjes) of zout. Die onttrekken vocht aan de lucht, zodat het een droge omgeving blijft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding