Wat is het ingrediënt 'aroma' in Taksi blauw?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij thee betekent 'aroma' over het algemeen gewoon suiker. Ik ken het product dat je noemt niet, maar zou wel enigszins argwaan krijgen. Niet dat er mis mee is om - met mate - suiker te gebruiken, maar als een fabrikant dat niet gewoon op de ingrediëntendeclaratie zet, vind ik dat wel een beetje vreemd.
Ritsuka
9 jaar geleden
taksi is soort van vruchtensap, dus het zal een smaakstof zijn
Amadea
9 jaar geleden
't Is geen vruchtensap, maar limonade op basis van vruchtensap. Dus er zullen smaakstoffen aan toegevoegd zijn om het waterige te camoufleren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben zelf bang dat het de beruchte smaakversterker E621 is.
Amadea
9 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Want fabrikanten zijn verplicht om E-nummers op te nemen in de ingrediëntendeclaratie. E621 zit in hartige producten, volgens mij echt niet in limonades. Wat het aroma zou kunnen zijn is bijvoorbeeld vanille-aroma.
Cryofiel
9 jaar geleden
E621 is toch gewoon een natuurproduct? Als ik me goed herinner komt het voor in alles waar veel eiwit in zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helaas mag MSG ook op andere manieren vermeld worden, bijvoorbeeld gistextract. Maar het zal wel niet logisch zijn dat het in een zoet product zit. Maar wat is het aroma dan?
Cryofiel
9 jaar geleden
Zoals in de link van panteao staat, maken gisten van nature MSG aan. Als je de gistcellen dus indroogt en "platstampt", ofwel: als je er gistextract van maakt, dan heb je MSG met een hoop restanten van de gistcellen. Gistextract is dus een onzuivere vorm van MSG. Maar waarom ben je zo bang voor een natuurproduct dat ook nog eens van nature in je lichaam voorkomt? Het zit zelfs in moedermelk!
Poet
9 jaar geleden
@ Myr Waar baseer je het op dat dit de aromastof in Taksi blauw is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de link hieronder kun je zien wat er in de blauwe taksi zit.
In dit stukje zie je de e-nummmers. Aroma zie ik niet apart vermeld staan, maar zal 1 van deze e-nummers zijn. Je ziet vanzelf wat bij jou niet op het etiket staat maar op het lijstje wel. Zit er E-nummers in?
Ja in dit product zitten 5 E-nummers. Citroenzuur is E330, vitamine C is E300, pectine is
E440, beta-caroteen is E160a en ß-Apo-8'-carotenal (een soort beta-caroteen dat minder gevoelig is voor afbraak dan beta-caroteen maar duurder is dan beta-caroteen) is E160e. Afbraak van beta-caroteen leidt namelijk tot kleurverlies van dit product. Bronnen:
- http://www.elmondo.org/?q=Waarom%20zit%20melkpermeaat%20in%20Taksi%20tropisch%20fruit%3F
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Myr @Cryofiel @Panteao
Het lijkt me sterk dat aan frisdrank glutamaat wordt toegevoegd! Frisdrank moet zoet en zuur zijn, niet hartig.
Overigens, als dat het geval zou zijn, dan zou dat ja of ja op het etiket moeten staan. Als ze gistextract zouden gebruiken, dan zou ook dat op het etiket moeten staan, en zou de drank troebel worden, dus...
Lees even goed wat Panteao en Cryofiel hjierover schrijven, er is niets mis met MSG, behalve veel ongegronde negatieve publiciteit. @Lies12
In thee betekent "aroma's" gewoon aroma's, vergis je niet. Het punt is dat aroma's moeten ergens in opgelost of verdund worden, omdat ze doorgaans enorm sterk van smaak zijn. De stof waarin ze zitten heet "draagstof", en in thee is het meest geschikte draagstof suiker, omdat het snel oplost in heet water, niet verdampt, en de smaak niet beïnvloedt. Overigens, de hoeveelheid suiker die als draagstof in thee zit, is ongeveer 10 keer lager dan de minimale hoeveelheid die je überhaupt kan proeven als je een thee zet.
By the way, Taksi bevat zó veel suiker, dat het beetje extra van de aroma geen enkel verschil maakt.

Antwoorden (2)

Aroma kan een geur- of smaakstof zijn, of een combinatie hiervan.
Meestal wordt dat bijvoorbeeld in codes aangegeven zodat je kunt uitzoeken wat erin zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aroma betekent geurstof. Als jij de limonade lekker vindt ruiken dan smaakt ie jou vanzelf beter. De in etenswaren toegepaste aroma's zijn steeds meer van natuurlijke oorsprong: gebaseerd op fruitsap en fruitextracten.

Afhankelijk van de soort frisdrank worden er vruchtensap, extracten, aroma's en/of delen van vruchten en planten in verwerkt. Dit zijn belangrijke bestanddelen, want ze bepalen de smaak van de drank.

Aan frisdranken kunnen kleurstoffen, conserveermiddelen, anti-oxidanten en voedingszuren worden toegevoegd. Deze stoffen beïnvloeden de houdbaarheid, kleur, geur en smaak van een product. Deze hulpstoffen heten additieven en worden op het etiket aangeduid met hun eigen naam of met een E-nummer. Dit nummer wordt toegekend aan stoffen die veilig zijn bevonden door de Europese Unie. De Warenwet regelt welke hulpstoffen in welke hoeveelheden mogen worden gebruikt.

Toegevoegd na 2 uur:
Een fabrikant is niet wettelijk verplicht het aroma op de verpakking toe te lichten. Vandaar dat niet gevonden kan worden waaruit dat aroma van Taksi nou bestaat.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea
Klopt helemaal.
Een fabrikant kan wél onderscheid maken tussen "aroma's" en "natuurlijke aroma's".
Als je geen "natuurlijke aroma's" ziet op het etiket, dan is het meestal omdat de gebruikte aroma's, of een deel ervan althans, synthetisch zijn, oftewel "uit een potje".