Wat is beter, volledig stoppen met alcohol of af en toe een klein glaasje in het weekend?

Ik wil eigenlijk volledig stoppen met het drinken van alcohol. Maar af en toe lees je toch dat een borreltje erg goed voor je is. Mijn Opa is met een dagelijks borreltje toch erg oud geworden, en vaak hoor je dat mensen die heel oud zijn geworden elke dag een borreltje dronken.
Is het dan toch goed voor je lichaam om heel af en toe een glaasje te nuttigen of hebben we dat helemaal niet nodig? Of kunnen we andere dranken nuttigen die ook dat effect hebben?

Toegevoegd na 9 minuten:
Voor alle duidelijkheid, heb geen alcohol probleem, wil alleen wat kilootjes kwijtraken en gewoon wat gezonder leven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
3.3K

Het beste antwoord

Volgens mij draai je wat om: je hebt helemaal geen alcohol nodig om oud te worden! Zonder alcohol lijkt me de kans dat je heel oud wordt veel groter dan met matig alcohol. Dat er mensen erg oud worden met matig drinken lijkt me uitzondering. Mijn advies is dan ook stoppen met voor je plezier drinken doordeweeks en in het weekend, maar alleen bij feestjes gezellig wat meedrinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nodig is het niet, maar er zijn wel aanwijzingen dat een wijntje per dag goed zou zijn.
Helemaal stoppen lijkt me alleen nuttig als je goede redenen hebt om dat te doen, b.v. omdat je nu echt 'aan de drank bent' en jezelf niet kunt beheersen als je er maar eentje zou mogen van jezelf. Als je echt alcoholist bent, is het enige dat werkt om 100% 'af te kicken'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx, nee hoor dat is niet het geval. Begin alleen een klein buikje te creeren en ik als sportman kan daar ABSOLUUT niet mee leven. En dacht volledig met alcohol te gaan stoppen :)
Dat ligt er een beetje waar je vandaan komt.

Drink je nu maar af en toe een glaasje, dan kan het best gezond zijn om af en toe b.v. een glas rode wijn te drinken.

Heb je echter een drankprobleem, dan kan af en toe een glaasje er ongemerkt voor zorgen dat je dat af-en-toe steeds iets ruimer uit gaat leggen, met als gevolg dat je al snel weer met je oude drinkprobleem zit opgescheept.

In dat geval is nul alcohol een duidelijke grens waar je je op kan richten.

En laat je niet te snel verleiden. De gezonde eigenschappen van alcohol bestaan, maar zijn erg beperkt. Een flinke wandeling is nog 10x gezonder !

Toegevoegd na 10 minuten:
Gezien je reaktie, de volgende tip:

Alcohol is slecht voor de lijn

Je weet ook als geen ander dat al die alcohol slecht is voor je lijn, maar daar heb je je vanavond al bij neergelegd. Bij het eten heb je geen voor- en nagerecht genomen. De alcohol neem je vanavond dus voor lief. Helaas zorgt alcohol er voor dat je hongerig wordt en komen er vaak nog een aantal smakelijke verleidingen langs tijdens een avondje stappen.
Neem je eigen tussendoortje mee

Rond middernacht is het tijd om de stad in te gaan en natuurlijk heeft een deel van de groep al weer trek. De Febo en de McDonald’s zijn altijd in de buurt. Even snel een snack wegwerken en er is weer energie tot diep in de nacht. Het is moeilijk om weerstand te bieden tegen al die heerlijk ruikende lekkernijen die je even uit de muur trekt of snel bestelt. Als jij dan ook nog eens een van de weinigen in de groep bent die eigenlijk een paar kilo wil afvallen is het helemaal frustrerend als iedereen voor je neus zit te snacken. Maar goed, je hebt ook al veel gedronken dus deze moet je echt laten staan.

Het is verstandig om voor deze momenten altijd een klein (gezond) tussendoortje bij je te hebben. Als je dan echt graag iets wilt eten kan je beter daarvoor kiezen. Dat is voordeliger voor je lijf en voor je portemonnee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha nee hoor, geen drankprobleem. Alleen een klein buikje en wil dit jaar eens extra gezond doen.
Als je wat gewicht wilt verlieze kan zo nu en dan een glaasje weinig kwaad.
Als je een sluimerende verslaving hebt is het heel erg moeilijk om na 1 glaasje te stoppen.
Dat alcohol goed voor je is, is twijfelachtig, je lichaam kan uitstekend zonder een druppeltje.

Maak zelf je keuze.