Wat maakt voedsel eetbaar?

iets wat in ogen niet eetbaar is ,is dat eetbaar te maken door stoven,bakken etc door te kruiden enz.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Er zijn een paar parameters. Voedsel moet verteerbaar zijn, het mag ook niet giftig zijn. Bepaald voedsel kan men ontgiften door verhitting (bonen) Ander voedsel wordt verteerbaar door koken. Grassen en hout bevatten te veel cellulose en kan onze maag niet verteren. Hoefdieren hebben 4 magen. Verder kan men zowat alles eten door het te garen of op smaak te brengen door kruiden en zout.
Dieren weten instinctmatig wat ze niet en wel mogen eten. Bij ons, mensen, is dat volledig verdwenen. Enkel de blauwe kleur is afstotend, je zal ook niet makkelijk blauwe voedsel bereidingen vinden. (uitgezonderd fruit en bessen)
Wij hebben leren eten wat anderen aten. Heel de geschiedenis door hebben ontdekkingsreizigers voedsel van andere continenten meegebracht, die wij vervolgens zijn beginnen eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jazeker. Iets simpels als aardappelen zin alleen de eten door te koken,bakken. Anders zijn ze gewoon giftig.

Het kan dus zijn dat er vezels in zitten die zo taai zijn dat ze zonder te koken niet te verteren zijn (Eigenlijk geldt dit voor ene groot deel van de groentes: Zonder koken zijn ze slecht verteerbaar) danwel giftig zonder voorbereiding (Pinda's, Aardappels; Eigenlijk alle nachtschades).

Kruiden is vooral nodig als de smaak anders niet aan staat. Dat is vooral met vlees (Ingewanden ed) vaak het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag vraagt om een lang antwoord, omdat je niet verwijst naar één specifiek voedingsmiddel, maar we proberen het kort te houden ;)

De meeste producten die we eten zijn eetbaar zonder ze vooraf te bewerken. Theoretisch gezien is alles wat je in je mond kunt stoppen en doorslikken eetbaar, maar toch doen we dat niet. Bepaalde producten zijn moeilijk verteerbaar, of giftig wanneer we ze niet zouden bereiden.
Neem nou de aardappel, zo geliefd bij de Nederlanders. Als we die niet zouden koken voor we hem opeten, zouden we onszelf allemaal vergiftigen.
Of neem de suikerbiet. Keihard en vezelig, absoluut geen pretje om daar gewoon een hapje van te nemen (ik spreek uit ervaring) Toch zijn we gek op de suiker die de biet voortbrengt.
Dit soort producten zijn dus allemaal eetbaar, ook zonder bewerking, maar hebben die bewerking nodig om het verteerbaar te vaken voor ons spijsverteringsstelsel, en om gevaarlijke onderdelen als bacteriën en giffen onschadelijk te maken/te verwijderen.