Hoe eet je panettone?

In het kerstpakket zit een panettone, hoe en wanneer eet je dat? Moet er ook boter op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Dat eet je traditioneel met kerst (wat een toeval) en daar hoort geen boter op. Je kan het zo eten. Eventueel kan je er mascarpone op smeren. Drink er een zoete wijn bij of een amaretto volgens de itialiaanse traditie.
Maar het is gewoon een kerstbrood hoor. Dus doe er mee wat je lekker vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ook lekker bij de thee!
Maar we blijven Hollanders en omdat we jaren geleden zoiets in ons kerstpakket vonden en totaal niet wisten wat het was, hebben we er op tweede kerstdag dit mee bedacht.

Neem een grote glazen schaal, de pannetone, overgebleven likeur of vers vruchtensap (stukjes zoete sinaasappel en evt. vruchtjes uit blik) en slagroom of vruchtenkwark.

Snijd de panettone in plakjes.
Neem wat restjes likeur (of als er kleine kinderen bij zijn, geperst sinaasappelsap)
Maak nu laagjes in de schaal, van pannetone, die je flink besprenkelt met likeur of sap, dan een laag vruchten, dan een laag room / kwark, dan weer pannetone etc.
Voeg niet teveel suiker toe, dan wordt het gauw te zoet.
Geweldig (beetje zwaar) toetje op tweede kerstdag, zeker wanneer de restjesmaaltijd wat klein is.
De Engelsen noemen zoiets Trifle (rotzooi) en je kan het ook met cake maken, maar met Pannetone is het super.