Waar komt de plotselinge behoefte in een 'vreemd' gerecht vandaan?

Ik krijg opeens enorme trek in rijstepap!! Het rare is dat ik dat vroeger thuis wel eens kreeg en ik vond het heel vies. Nu heb ik daar plotseling heel erg behoefte aan.

Waar komt dat gevoel opeens vandaan?

En nee, ik ben niet zwanger!

Toegevoegd na 23 uur:
Ik heb vandaag een bakje rijstepap gegeten en was meteen genezen. De eerste twee happen waren best ok, maar daarna vond ik het weer net zo vies als vroeger.

Mijn hersenen hebben mij voor de gek gehouden denk ik. ;)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Haha, goed dat je dat laatste erbij zet, want dat scheelt een heleboel reacties.... Ik denk dat het iets is uit je onderbewustzijn. Een recept dat je onlangs hebt gelezen, een etiket of een verpakking dat je terugbrengt in de tijd, een herinnering die plots daar is, een geur die je opsnuift en doet denken aan toen.. Iets moet die behoefte opgewekt hebben. Grappig is wel dat je het vroeger niet lustte. Maar de rijstepapjes die vroeger handmatig werden gekookt zijn nu mogelijk iets anders van smaak. Ik zou zeggen: op naar de avondwinkel en de rijstepap!

onbewust misschien toch heimwee naar vroeger, de herinnering aan rijstepap, wil je even terug naar die tijd...

Missschien wordt het getriggerd door de nostalgische, wat melancholische sfeer in de dagen voor kerst.

Ik denk dat je iets rook dat je aan vroeger deed denken, en dat je toen de associatie kreeg met rijstepap geur zit in het oudste gedeelte van de hersenen, werkt dus zonder erbij na te moeten denken

Eerste wat in me opkomt zijn toch hormonen. Daar hoef je niet zwanger voor te zijn maar ik heb geen idee waar die behoefte dan wel door veroorzaakt wordt. Ik ben ook helemaal niet zo van de zoete toetjes maar zo af en toe, nou ja, regelmatig, krijg ik iets aangeboden waar ik absoluut geen 'nee' tegen mag zeggen, want onbeleefd. Laatst nog kleefrijst gekookt in kokosmelk gegeten. Cambodjaans. Beetje zoet maar ik vond het best lekker.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100