Welke voedingsstoffen zorgen ervoor dat je niet depressief wordt.?

Lichtterapie,heb ik voldoende.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Gebrek een bepaalde voedingsstoffen KAN een depressie in de hand werken. Te denken valt aan chroom, bètacaroteen, omega-3-vetzuren, foliumzuur, choline, inositol, vitamine B3, B6, B12, D en C, biotine, PABA en zink. Ook de aminozuren l-tryptofaan,l-fenylalanine en l-tyrosine kunnen een rol spelen. Dat wil zeggen dat je in de eerste plaats het beste kunt streven naar een volwaardig voedingspatroon met voldoende verse groente, vette vis, eieren, volkoren producten, peulvruchten en wat fruit. Hoewel ik best geloof dat zoetigheid een gelukzalig gevoel kan geven lijkt me matig innemen beter om narigheid op langere termijn zoals diabetes te voorkomen. Laat margarine met omega vetzuren liever links liggen, want daar zit een homeopathische hoeveelheid in, die bewezen onwerkzaam is. Je kunt eventueel supplementen overwegen, zeker omdat een depressie meestal een gebrek aan eetlust veroorzaakt. Als basis dek je al veel af met een multivitamine, vitamine C en D en visolie. Nogmaals, een gebrek aan voedingsstoffen KAN een oorzaak zijn. Probeer die altijd op te sporen waardoor je gerichter aan de slag kunt gaan, hoewel een evenwichtige voeding altijd wel iets helpt.

Vis eten tegen depressies Als men verschillende bevolkingsgroepen met elkaar vergelijkt, blijkt dat naarmate het visverbruik groter is het aantal depressies lager is. Zit er in vis dan iets dat depressies tegengaat of - meer algemeen - dat voor de goede werking van de hersenen vereist is? Hersenen bevatten naast water zeer veel vetten die bijzonder rijk zijn aan DHA (docosahexaeenzuur), een vetzuur dat het lichaam maar in beperkte mate kan maken. DHA wordt bovendien alleen maar gemaakt als een bepaald 'essentieel vetzuur' in de voeding voorkomt en als de omstandigheden gunstig zijn. Deze omstandigheden hangen onder meer af van het voedingspatroon. Een Westers voedingspatroon is ongunstig wat betreft de aanmaak van DHA. Het zou dus voor een goede hersenwerking belangrijk kunnen zijn dat voldoende DHA met de voeding aangebracht wordt. Dit brengt ons terug naar de relatie tussen visverbruik en depressie: de belangrijkste bron van DHA in de voeding is vette vis. Biochemisch gezien behoort DHA tot de klasse der hogere omega-3 vetzuren. Een ander hoger omega-3 vetzuur dat ook in vette vis voorkomt is EPA (eicosapentaeenzuur). In plaats van te steunen op gegevens van inname van vis kan men ook steunen op de hoeveelheid hogere omega-3 vetzuren in bloed. Het is op dat gebied dat de Universiteit Gentactief is. In een eerste onderzoek ('case control') werden twee groepen met elkaar vergeleken. Daaruit bleek dat mensen met depressie een lagere hoeveelheid omega-3 vetzuren in het bloed hebben dan mensen die geen depressie hebben. In een tweede onderzoek werd nagegaan of mensen die geen depressie hadden later meer kans hadden om er een te krijgen wanneer ze minder omega-3 vetzuren in hun bloed hadden ('follow-up studie'). Als onderzoeksgroep werden pas bevallen vrouwen genomen. Het percentage dat later een postpartum depressie kreeg werd bepaald. Er bleek dat er minder postpartum depressies optraden wanneer er meer EPA (een van de hogere omega-3 vetzuren die in vette vis voorkomen) en minder arachidonzuur (AA, een hoger omega-6 vetzuur dat met EPA in competitie staat) in de bloedplasmavetten (fosfolipiden) aanwezig was. De AA tot EPA verhouding bleek te correleren met de ernst van de depressie. Verder kon worden aangetoond dat bij familieleden van depressieve patiënten, die echter zelf geen depressie hadden, ook verminderde waarden aan hogere omega-3 vetzuren voorkomen.

Bronnen:
http://www.femistyle.be/nl/gezondheid/gezo...

mediteraans eten helpt tegen depresie voedingstoffen zijn :serotonine,vitamine D,foliumzuur,omega 3 vetzuren

Bronnen:
http://www.dokterdokter.nl/man/eten-drinke...

Chocolade eten als het even iets minder gaat . Van Chocolade wordt je weer vrolijk van . Denk om de calorieën !

Garantie geeft het natuurlijk niet, je hebt altijd kans om depressief te worden. Wat je zou kunnen eten is tryptofaan, dit stofje wordt in het lichaam uiteindelijk omgezet in serotonine, wat je een gelukkig gevoel bezorgt. Tryptofaan vind je o.a. in bananen, chocola, kikkererwten, melk, soja, veel soorten kaas, zonnebloempitten en rijst. Vitamine D is ook goed tegen depressies. Dit wordt aan margarine toegevoegd; als je dat op je brood smeert krijg je meestal al voldoende binnen. Maar het zit ook in ei, melk, vette vis en vlees. Vitamine D wordt door het lichaam zelf aangemaakt bij blootstelling aan zonlicht. Ook sint Janskruid kan een positief effect hebben op de geestelijke gesteldheid. Hier kan thee van gezet worden en is bij de supermarkt en drogist te koop in theemelanges. Het kan overigens ook een negatief effect hebben, maar dat komt minder vaak voor. Toegevoegd na 21 minuten: Zoals al eerder genoemd zijn omega-3 vetzuren ook voordelig tegen depressie. Wat alleen niet zo bekend is, is dat deze pas echt tot hun recht komen als je ze in de juiste verhouding met omega-6 en -9 binnenkrijgt. Een hele waslijst aan informatie over omega vetzuren vind je hier: http://www.vegashopping.nl/prodimages/NH540.pdf Je zal versteld staan van de positieve effecten die deze op een mens kunnen hebben. Toegevoegd na 33 minuten: Oh ja, vrij recentelijk is er uit studie gebleken dat ook het eten van ijsjes zorgt voor de aanmaak van gelukshormonen. Maar dat wisten we natuurlijk stiekem al; wie wordt er nu niet vrolijk van een ijsje? Een bak Ben & Jerry's op schoot voor de TV is dan ook verdrietsremedie bij uitstek... Kijk alleen wel uit met suiker, want na het nuttigen van (een grote hoeveelheid aan) suikers daalt het bloedsuikerspiegel drastisch; hierdoor wordt je moe en lusteloos en dat is natuurlijk weer níet de bedoeling.

vitamine B, visolie, omega vetzuren, chocolade, caffeine met mate is goed als je een klein dipje hebt! ook thee met theine. chocolade werkt overigens niet heel goed, je moet er best veel van eten. verder een gezonde evenwichtige voeding, veel bewegen en goed slapen en je komt deze winter wel door!

Serotonine is de kalmerende neuro-transmitter. Het bevordert tevredenheid en is verantwoordelijk voor een normaal slaappatroon. Serotonine speelt een cruciale rol in het reguleren van het geheugen, het leren en de bloeddruk. Het is verder belangrijk voor een gezonde eetlust en het behoud van een constante lichaamstemperatuur. Een laag serotoninegehalte kan leiden tot slapeloosheid, depressie, agressie, en verhoogde pijngevoeligheid en wordt in verband gebracht met dwangmatige eetstoornissen. Serotonine wordt aangemaakt uit het aminozuur tryptofaan in de aanwezigheid van de vitamines B1, B3, B6 en foliumzuur. De activiteit van serotonine-receptoren kan worden beïnvloed door veranderende magnesiumgehaltes in het lichaam. Goede voedingsbronnen van tryptofaan zijn onder meer bruine rijst, zonnebloempitten, pompoen- en sesamzaadjes en bananen. Voor een goed evenwicht van serotonine in ons lichaam vermijdt men best een teveel aan suikerrijk voedsel (zie ook Eva Magazine 5). Als regel wordt gesteld dat voedsel rijk aan complexe koolhydraten het serotoninegehalte in de hersenen op peil helpt houden, terwijl de inname van veel eiwitrijk voedsel het gehalte aan opwekkende neurotransmitters zou verhogen.

Bronnen:
http://www.vegetarisme.be/index.php?view=a...

Ik zou het niet zoeken in een bepaalde stof, ik zou het zoeken in een algehele gezonde eet- en leefmethodes. Gezonde voeding in zijn algemeenheid zorgt ervoor dat je meer rust krijgt en meer energie, je kunt helderder denken. Hetzelfde geldt ook voor een goede conditie, de sport hoort zeker bij de leefmethode. Daarnaast heeft de depressie ook te maken met mentale en emotionele problemen. Dit is ook zeker een facet die mee genomen moet worden als je weer gezond wil zijn. De meeste oorzaken zijn vaak te vinden in niet goed verwerkte situaties uit het verleden, de opvoeding of juist het gebrek daaraan. Misschien heb je momenteel ook erg veel moeite met één of beide van je ouders. En heb je misschien ook erg veel verdriet, pijn of boosheid. Depressie is meer een gebrek aan levensvreugde. Een vreugde welke je op een gegeven moment in het verleden is ontnomen. Teruggaan naar die periode doet je erg veel pijn en daarom probeer je dat te vermijden. De depressie is meer een teken van jou lichaam en geest dat het niet op die manier door kan gaan. Het is een SCHREEUW om verandering, om aandacht. Helaas voor depressie weer ingevuld door passiviteit.

Zinkrijke producten zijn ook goed voor je 'hoofd', het werkt niet gelijk maar pas na weken of zelfs maanden werkt het. Nou is het niet zo goed om elke dag b.v. oesters of rood vlees te eten, dus kan je ook een supplement nemen. Uiteindelijk pept het ook je libido op. Er zijn hierboven al veel goede antwoorden gegeven. Je bent wat je eet!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100