Waarom wordt er vaak/altijd een citroentje bij het drankje gedaan en niet een stukje sinaasappel of zo iets?

tonic met een schijfje citroen.
cola met een schijfje citroen.
En heel veel mixdranken worden geserveerd met een stukje citroen of lemon.

Nou gebeurt dat zeker niet altijd maar als het gebeurt is het vrijwel altijd een stukje citroen maar waarom?
Waarom gebeurt het nooit tot zelden dat je bijvoorbeeld een stukje sinaasappel erbij krijgt of iets in die richting.

Waarom is citroen zo populair op dit gebied?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Citroen bevat veel zuur. Om drankjes wat 'frisser' te maken is dat zuur ook nodig. Een sinaasappel is zoeter en dus minder neutraler van smaak. Je krijgt dan snel een sinaasappelsmaakje aan je drankje, wat je niet altijd wilt.

Vaak wordt ook limoen gebruikt. Limoen heeft een iets andere smaak dan citroen, het is in feite nog frisser.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er worden wel veel cocktails geserveerd met ander fruit. Aardbei, kers, sterappel enz. Dat is meer voor decoratie.

Maar om te mengen is citroen dé vrucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

kan daar niet echt goed op antwoorden maar weet wel dat citroen erg verfrissend en calorieën sneller doet verbranden .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb weleens gehoord dat het van oorsprong is omdat de dopjes van de frisdrank flesjes vroeger weleens roest op de 'mond' van de fles achterlieten. En met citroen krijg je roestvlekjes weg.
En tja, tegenwoordig is het gewoon lekker om een 'frisse twist' aan je drankje toe te voegen denk ik..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Campari hoort een schijfje sinaasappel. Citroen was oorspronkelijk bedoeld om de insecten weg te houden van je drankje, en zoete sinaasappel trekt ze juist aan.