hoe maak je appelsham met gember?

mijn moeder wild graag weten hoe je appelsham met gember maakt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedoel je jam?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of bedoel je appelsap?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je?

Antwoorden (3)

appel-gemberjam
Bereidingstijd: 30-60 minuten Keuken: Nederlandse keuken Smaak: Zoet Techniek: Inmaken Ingrediënten

1,4 kilogram moesappels, geschild, geboord, in dunne schijfjes gesneden

600 mililiter water

geraspte schil en sap van 2 citroenen

1 theelepel gemberpoeder

1,4 kilogram suiker

125 gram gehakte gemberbolletjes

Bereidingswijze
Was 5 potten (450 gram) in heet sodawater, spoel ze af. Houd ze warm. Laat
appels, water, citroenschil en rasp en gemberpoeder zachtjes koken tot de
appels zacht zijn. Voeg suiker toe. Blijf roeren tot de suiker is opgelost.
Zet het vuur hoger; laat de massa flink koken, 15 tot 20 minuten of tot de
jam een temperatuur heeft van 150 C. Haal de pan van het vuur. Roer de
gember erdoor. Verwijder het schuim. Laat de massa 5 tot 10 minuten staan.
Vul de. eerste pot. Veeg de rand van de pot af met een schone, vochtige doek
en sluit hem. Vul dan de volgende.

Er zijn als je googled op appelgemberjam nog meer recepten te vinden
Bronnen:
anneliez
12 jaar geleden
Appel-gemberjam zonder suiker

Ingrediënten:

voor 2-3 potten
100 gram verse gemberwortel
1 kg appels
1 eetlepel citroensap
poedervormig of vloeibaar geleermiddel naar keuze (zie voor de juiste hoeveelheid de gebruiksaanwijzing op de verpakking van het desbetreffende product)
15 ml vloeibare zoetstof of 5 eetlepels poedervormige zoetstof

Bereiding:

1.Maak jampotten en eventuele deksels schoon met heet sodawater. Gebruik 1 eetlepel soda op 1 liter water. Spoel alles na met schoon, heet water. Laat de potten en deksels omgekeerd op een schone theedoek uitlekken.
2.Schil de gemberwortel en snijd de gember heel fijn. Kook de gember 20 minuten in 2 dl water.
3.Schil de appels, verwijder de klokhuizen en snijd de appels in stukjes. Breng de appels met het vocht met de gember en het citroensap aan de kook. Voeg het geleermiddel aan het vruchtenmoes toe. Kook de massa al roerend 1 minuut goed door. Roer er van het vuur af de zoetstof door.
4.Schenk de hete jam in de schone potten en sluit ze af.
5.Jam zonder suiker bewaren:
6.• Vul schone potten tot aan de rand met de kokende jam en sluit de potten direct met schone twist-off deksels. Zet de potten daarna direct op de kop. Na ca. 10 minuten hoor je een `plop'. Er is een vacuüm ontstaan, waardoor de kans op bederf sterk vermindert. Zet na een half uur de potten weer rechtop. De jam is in gesloten potten op een koele plaats 3-6 maanden houdbaar.
7.• Pasteuriseer de jam in gesloten potten 10 minuten bij 100° C of 20 minuten bij 70° C.
8.• Vries de jam in kleine porties in.
9.Geleermiddel: geleipoeder Van Gilse of Marmello
10. vloeibaar geleermiddel Opekta

Toegevoegd na 40 seconden:
http://www.voedingscentrum.nl/recepten/recept/appel-gemberjam-zonder-suiker.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schil de gember (ik ga uit van enkele potten en dan neem je 500 gr. verse gember op 2 appels), snijd in stukjes en doe die samen met 7 deciliter water in een pan. Verhit ½ uur, ververs het water dan en laat nog zo'n 40 min. pruttelen. Giet het water weg en pureer even in de keukenmachine. Niet te lang als je confiture wilt, want dan mag je nog enkele stukjes proeven.
Kook de geschilde, ontpitte appels in stukjes een half uurtje in een beetje water en pureer ze. Ook hier geldt; voor confiture wat stukjes erin laten zitten.
Doe de appels bij de gember , voeg er 4 ons suiker, het sap van 1 citroen en ½ dl. water aan toe.
Kook dit mengsel nu 5 min. en giet het in glazen, brandschone potten als het nog heet is. Doe de deksels er direct op en zet ze omgekeerd op een dubbelgevouwen theedoek om vacuum te trekken. Draai ze na een half uurtje weer om.
amc