Waar moet je op letten, als je een broodje gezond wil serveren aan iemand met coeliakie ?

Glutenvrij brood, uiteraard.
Maar zijn er nog valkuilen bij de andere ingrediënten?
(boter, kaas, ham, gekookt ei, tomaat, komkommer, mayonaise)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
1.2K
tinus1969
9 jaar geleden
Resten brood in de boter. bv. gebruik dus bij het smeren van dat broodje gezond een nieuw pakje boter en een schoon mes. Maar vraag dit vooral ook aan de betrokkene -sommige mensen met coleiakie nemen alles zelf mee, omdat ze zo geveolig zijn dat ze niets van anderen aannemen (hoe goed bedoeld ook) omdat dat te veel risico geeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En maak dat broodje ook echt apart klaar, met een totaal schone werkbank, bij sommigen is werkelijk het minste spoortje vervelend.

Antwoorden (1)

Tarwe wordt soms gebruikt als verdikkingsmiddel. Bij de goedkopere ham-soorten zou het toegevoegd kunnen zijn. Soms wordt het ook als anti-klontermiddel bij geraspte kaas gebruikt. Het kan dus sowieso geen kwaad om even naar de ingrediëntenlijst te kijken.

Toegevoegd na 3 minuten:
En ook mayonaise bevat soms tarwe.
bamibal
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
correct, was ook mijn idee, de ham en de mayonaise. Verder ook wat Tinus aangeeft!