Kan het kwaad om ´s morgens al de aardappelen te schillen welke je ´s avonds op gaat eten?

's Morgens heb ik hier vaak wel even tijd voor. 's Avonds heb ik er vaak geen zin in en wil ik het eten snel op tafel hebben.

Dus als ik ze nou in de ochtend schil, en in een pan doe met een laagje water, kan dat kwaad? Of is het minder goed voor de smaak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
61.8K

Het beste antwoord

Ondanks het verlies van wat vitamine C, is het met wat al oudere aardappelen aan te bevelen die aardappelen zelfs al een dag tevoren te schillen.

Omdat oudere aardappelen enigszins krimpen door het vochtverlies kan dit verlies aan vocht weer worden aangevuld door aardappelen eerder te schillen en ze een dag of langer onder water te zetten.

Ze zien er dan een stuk frisser uit en ook de smaak lijkt er zelfs weer wat op vooruit te gaan.

Dus het antwoord op je vraag is: Nee, het kan zeker geen kwaad aardappelen 's morgens te schillen als je ze 's avonds wilt eten.

En het vitamine C verlies valt ook best mee en dat is te bovendien te compenseren door gewoon een piepertje meer te eten.

Eet maar smakelijk hoor!

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee hoor, kan geen kwaad. Smaak blijft hetzelfde en de vitamines blijven behouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan geen kwaad, zolang ze maar heel onder water liggen. Voordat je ze gaat koken even door midden snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ongekookte, geschilde aardappelen best een dagje laten staan, maar zorg wel dat ze compleet onder water staan!
Geschilde aardappelen kunnen giftig worden als je ze niet onder water zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij was dat vele jaren geleden DE manier van goed huishouding voeren. In de ochtend de aardappelen schillen en in een pan water klaarzetten.

Het is er juist een beetje uitgeraakt in deze werk/haast maatschappij
amigo
13 jaar geleden
Geschilde aardappels die je in water zet verliezen in groot tempo vitamine c. Niet onder water zetten drogen ze uit.

Je kan echt het beste ze net schillen voor je ze kookt. Met een beetje oefening gaat het supersnel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het kan niet kwaad.Maar zorg dan wel dat ze niet rot zijn. Hopelijk snijd je niet in jouw vinger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is beter om aardappelen niet te lang van tevoren te schillen, omdat ze dan kunnen gaan verkleuren en hun textuur en smaak kunnen veranderen. Als je de aardappelen 's ochtends schilt en bewaart tot 's avonds, kan dit leiden tot een minder smakelijk eindresultaat. Een betere optie is om de aardappelen 's avonds te schillen, of als je echt niet anders kan, de geschilde aardappelen in een bak met koud water te bewaren om verkleuring te voorkomen. Zorg er dan wel voor dat je de aardappelen goed afdroogt voordat je ze gaat koken, zodat ze niet te veel water bevatten en hun textuur behouden.
een jaar geleden