Is mijn eetschema zo goed, wat kan ik aanpassen om beter op gewicht te blijven?

Ik wil graag weten of het eetschema dat ik momenteel volg goed is, ik heb zelf het idee dat ik te veel eet.
Ik zou graag wat tips willen wat ik kan verbeteren aan hoe ik nu eet, om beter op gewicht te blijven.

Ik ben 22 jaar, 1.80m en weeg momenteel 65 kg. Ik wil graag op dit gewicht blijven, een paar kilo er af is altijd leuk natuurlijk.
Ik sport meerdere keren in de week, 1 uur fitness (1-2x per week). 1 1/2 uur yoga (1x per week).
Ik fiets elke dag circa 20 minuten naar mijn werk.

Ontbijt (7.40 uur):
Kom Zonnatura Muesli met yoghurt en een beetje Brinta.

Koffiepauze (10 uur):
1 stuk fruit (meestal appel) en 1 boterham.

Lunch (12.30 uur):
2 Boterhammen.

Koffiepauze (15.00 uur):
1 stuk fruit (meestal appel) en 1 boterham.

Avondeten (18.00 uur):
Wat de pot schaft :P

Vaak tegen 20.00-20.30 uur nog een kleine snack, iets van stroopwafel, wat rozijntjes of cashewnoten (ongezouten).

Ik drink alleen water of thee. Ik probeer elke dag iets van 1,5 liter vocht binnen te krijgen.
Als broodbeleg heb ik boter met kaas of vleeswaren (verschilt wat er in huis is, meestal ham of kipfilet).

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik snap het niet meer.
Op aanraden van een paar antwoorden nam ik de afgelopen paar dagen een extra boterham mee (5 totaal) en nog ontbijtkoek. (Zie reacties voor rest).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K
sterredag
13 jaar geleden
65 Kg is nog een prima gewicht als je 1.68 ben, dus afvallen zou ik zeker afraden. Je eet gezond, je hebt een prima gewicht, kortom wat je nu doet werkt, vooral niet veranderen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou ik alleen wat meer moeten sporten denk ik, bedankt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@sterredag: ze is 1.80m :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zo slank bent als jij, is een paar kilo eraf *niet* altijd leuk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me een prima voedingspatroon, en: gezond eten is niet gelijk aan weinig eten, al lijken veel mensen dat te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met je eten is niets mis. Wellicht eet je eerder een boterham te weinig, voor de vezels. 1 met kaas, 1 met ham, de rest met jam of vruchtenhagel, is mij geleerd.
Als je het gevoel hebt dat je nog steeds te veel eet, dan eet je wellicht af en toe toch dingen "buiten" het bovenstaande lijstje. Dan moeten die er af (of je moet ze gewoon wegsporten :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meer vezels? maar ik neem ook brinta bij mijn ontbijt voor extra vezels. Is dat niet genoeg?
Heel soms eet ik iets buiten mijn schema, maar bijna nooit.
Alleen soms als er een traktatie is op het werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wist je dat als je meer gaat eten dat je stofwisseling beter wordt? Als je een goede lunch van 3 bth neemt is dat veel beter voor je stofwisseling.
Je totaal lijstje is gezien je sporten te weinig. En je gewicht is prima zo. Ik zou zeker niet af gaan vallen maar wat meer gaan eten om een betere stofwisseling te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitbreiding op vraag, ik had geen ruimte meer: Ik had nog meer honger, alles was op, en ik had ook meer last van buikpijn (vergeten te zeggen, maar ik heb ook vaak last van buikpijn)
Als ik honger heb, en ik eet dan niet op tijd iets, krijg ik hele erge buikpijn. Ik had nu niet het idee dat ik echt honger had, maar toch kreeg ik erge buikpijn! Wat moet ik nu nog aanpassen? Ik denk dat ik misschien beter bij een dietiste kan vragen. Toch bedankt voor de tips!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waarom heb ik dan nog zoveel last van buikpijn?
Dat snap ik niet :S Collega's waren mij aan het vragen hoe ik zoveel kon eten en nog zo dun blijven, daarom dat ik ging twijfelen of ik wel goed at.
Maar als ik minder ga eten, kan ik echt niet functioneren, omdat ik dan de hele dag met buikpijn rondloop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overleg met je huisarts en laat je anders doorverwijzen naar een dietiste. Langere tijd buikpijn is iets waar even naar gekeken moet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat inderdaad het beste is, ik heb de laatste tijd wel erg vaak buikpijn. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat krijg ik inderdaad nog wel eens te horen ja, dat mensen mij zo dun vinden. Valt nog wel mee vind ik zelf, ik heb nog steeds vrouwelijke vormen. Ik sport gewoon regelmatig, die tegen mij zeuren hangen alleen maar op de bank. Ik ga eens kijken voor een afspraak bij huisarts of dietiste voor eventuele tips met eten, en ik ga nu lekker een bakje chips pakken, heb ik zin in :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je al eens aan suikerziekte gedacht? Mensen met suikerziekte moeten ook op bepaalde tijden eten anders voelen ze zich echt ziek. Is maar een suggestie hoor, maar kan geen kwaad het te noemen, een simpele bloedprik kan uitsluitsel geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@hjmch: Dat is inderdaad iets dat ik kan vragen, ik ga toch naar de huisarts.
@sjaan: Ik zie nu net dat ik dat bij mijn vraag ben vergeten te melden, dom van mij :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kan van alles aan de hand zijn. Wellicht iets met je maag/darmstelsel waardoor je opname van voedingsstoffen wat verstoord is (en je daardoor zo slank blijft). Maar daar moet inderdaad een arts even naar kijken. Verstandig om een afspraak te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar kilo er AF ??? Daar mag helemaal niks meer af hoor, sterker nog, er mag nog probleemloos 5 kilo BIJ voor je ook maar in de búúrt van de gevarenzone komt.
Je eet prima, alleen wat te weinig brood. Zeker voor iemand van die lengte. Je zou het equivalent van 5-6 boterhammen per dag moeten eten ; die calorieën nijg je nu aan te vullen met extra's OF je krijgt ze gewoon te weinig binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen: Ik heb de laatste week een boterham extra meegenomen, toen at ik dus 5 boterhammen totaal. En nog had ik honger en buikpijn.
En met ontbijt heb ik muesli met yoghurt en Brinta, dat geeft toch ook best veel vezels? Het rare is, in het weekend vergeet ik soms te eten, en eet ik best weinig op een dag. Daar heb ik dan geen last van :S
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens Lobato heb ik mogelijk een eetstoornis. Is dit zo? Lijkt wat ik heb beschreven op symptomen van een bepaalde eetstoornis? Of zegt hij maar wat :S
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, je hebt geen eetstoornis, je merkt dat in het weekend zoals je schreef.......met een eetstoornis gaat het gewoon door, eetstoornissen trekken zich niets aan van een weekend :-)

Antwoorden (8)

Dat ziet er prima uit!
En jij hoeft helemaal geen kilo's kwijt, jij bent prima op gewicht!

Toegevoegd na 3 dagen:
Na je uitbreiding over je buikpijn:
Laat dat eens onderzoeken door je huisarts!
Wie weet heb je wel een voedsel allergie of een maagzweer.

Ga vooral niet meer eten als je hier geen behoefte aan hebt.
Maar ontzeg jezelf ook niks als je lichaam aangeeft dat het voedsel nodig heeft.
Op die manier moet het helemaal goed gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PLUS.
flyingcrow
13 jaar geleden
ook +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik let er wel op dat ik alleen iets eet als ik een gevoel van honger begin te krijgen.
ik zeg dat je goed en gezond bezig bent.
zelf eet ik s morgens 2 broodjes en dan pas weer om half 1, dus niet om 10 uur en ik ben 35 jaar, 1.75 lang en weeg al jaaaaaaaaaaaaaaren 63 kg, zelfs na de geboorte van me dochtertje pas ik de kleren van voor de zwangerschap gewoon aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat jij eet is goed. Lengte en gewicht is nu goed maar je moet niet meer afvallen. Als je vind dat je ergens nog wat overtallig vet hebt bv. Benen, buik. Kun je beter oefeningen doen om dat strakker te maken. Buikspieroefeningen of fietsen in de lucht.
Krachttraining is ook goed.
Je bent echt gezond bezig, je beweegt en eet goed, maar let er echt op dat je nog niet meer kilo's afvalt want dan klopt je bmi niet meer en ben je te licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik dan beter wat meer oefeningen kan doen, want ik vind dat ik een beetje een buikje heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echte vrouwen hébben ook een buikje. Dat hoort zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ik vind het er zelf niet zo mooi uit zien op de foto, ik heb het liever iets strakker. Maar dat word lastig denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je wat het is: je hebt gewoon ruimte nodig in je buik voor je organen. Die train je er echt niet af. En paradoxaal genoeg valt zo'n buikje méér op als je heel slank bent. Dan kun je heel erg gefrustreerd raken als het niet lukt om het eraf te trainen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da''s een goeie: echte vrouwen hebben een buikje.
Helemaal waar.
Voor die foto kan je altijd nog proberen dat "buikje" even in te houden of een andere houding aan te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je, ik denk dat ik dan gewoon beter op moet letten als ik op de foto ga, haha :D
Volgens mij ziet je menu er prima uit. Pin je echter niet teveel vast op hoeveelheden. Je lichaam geeft nl. zelf aan wanneer het voedsel nodig heeft. Eet voedzaam als je buikhonger hebt (een licht knijpend gevoel in je maag, niet "rammelen"). Veel mensen maken de "fout" door te gaan eten als ze "lekkere trek" hebben, zin in iets. Ze hebben dan geen buikhonger maar hoofdhonger (onrust). Het lichaam heeft al dat extra's niet nodig en slaat dit op als reserve (= vet). Als je eet als je buikhonger hebt zullen de voedingsstoffen (ook vet!) direct en efficient gebruikt worden.

Als je naar je lichaam luistert en het goed en op tijd voedt, voel je je lekkerder en hoef je niet de hele dag te tellen en bij te houden wat je hebt gegeten. Het leeft een stuk relaxter! En af en toe "zondigen" mag dan best. Daar kom je echt niet van aan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voedzaam eten is bijv. volkorenproducten, groenten, fruit, vlees, melk, eieren, roomboter. Feitelijk alles wat zo min mogelijk door een fabriek is bewerkt en waar voedingsstoffen uitgehaald en/of (chemische) stoffen aan zijn toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik eet valt onder voedzaam eten? Ik denk het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dacht ik ook! (-; Ik bedoelde te zeggen, denk niet als je buikhonger hebt: ik kan niet meer eten want ik heb mijn "limiet" aan boterhammen al gehad of: het is nog maar 9 uur. Buikhonger is buikhonger. Het lichaam heeft de ene keer wat meer nodig dan de andere keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de toevoeging. Ik hou me ook niet zo strikt aan die tijden, als ik eerder honger heb, pak ik wel iets.
oke je doe het niet goed in de ochtend . muesli met yoghurt meer niet en om 10u een eet je een stukje fruit,
om 1230u boterhammetjes met mager vlees waren geen kip !1500u eet je weer een stuk fruit maar dan niet het zelfde je moet altijd 3 verschillede soorten fruit eten per dag geen boterham 1800u zou je een zo 2 kleine aard en veel groeten en klein stukje vlees en min 1 keer in de week vis eten en tussen de tijd van 20.00u en 20.30 zou ik een tomaat eten of komkommer eten kaas eten op brood is slecht je kan beter kaas apart eten minder vet is dat dan met brood er op eigenlijk zou je gewoon bij elke maaltijd water moeten drinken en als vleeswaren rookvlees rosbief e.c.t zo ik hoop dat je er wat mee kan doen aub
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij vallen twee dingen op, maar vooraf dit: ik meen in het geheel niet dat je te zwaar bent.

- je eet ongeveer om de elke drie uur. weet je zeker dat je dat nodig hebt? de kans is groot dat je dan meer binnenkrijgt dan je in die tijd verbrand en dat dat als vet opslaat. Op zich zou je met 3 maaltijden rond moeten kunnen komen - los van wat fruit.

- kaas, vlees en noten zijn zware voedingsmiddelen. ze verteren vrij langzaam en omdat je na 3 uur alweer eet kan dit de opslag van vet bespoedigen. daarbij bevatten kaas en vlees dierlijke vetten die lastigeer zijn af te breken.

maar volgens mij komt het met al je activiteiten wel goed...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraagje aan jou: Heb je het wel naar je zin op je werk? In een reactie las ik nl. dat je in het weekend minder eet en nergens last van hebt, dus als je echt ontspannen bent, terwijl je, volgens iedereen hier, door de week normaal eet en dan wel last hebt van honger en buikpijn. (Ik eet nl. zelf ook meer op het werk als ik iets moet doen wat ik minder leuk vind)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben 178 cm en 108 kilo, als ik 65 kilo zou wegen zou ik ernstig ondergewicht hebben. Ik heb veel spiermassa en spieren zijn zwaarder als vet. ik zou niet eens 85 kilo willen wegen, is veelste slank voor mij!

In jouw geval is 65 kilo ook behoorlijk mager.