Waarom zit er metaal in de plastic doppen van Campina- en Chocomelpakken?

Ik spaar plastic doppen om geld in te zamelen voor blindengeleidehonden, maar plastic doppen met metaal erin mogen wij niet inleveren. We zien steeds vaker een schijfje aluminium in de plastic dop van Chocomel of Campina. Het zit volgens mij ook in doppen van verschillende fruitsappen. We vragen ons af waarom, want we kunnen het nergens vinden op internet! Alvorens een berichtje te sturen naar het bedrijf, wilden we het hier nog ff proberen.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Dranken
1.7K
LeonardN
2 jaar geleden
Even los van de vraag; Kan je/mag je dat metaal eruit halen? Het gaat neem ik aan om de kilo's plastic?!
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Vreemd. Pakken chocomel van nutricia die wij hier hebben draai je de dop los, trekt aan het plastic oogje die de opening afsluit als ie nieuw is. In de dop zit verder niets. Of wij hebben een oude voorraad gekocht in de winkel dus moeten wij afwachten totdat de nieuwe versie er is die wij hier nog niet te zien is....
AnnBoo8146
2 jaar geleden
Ik heb geen ervaring met de pakken van Chocomel of Campina. Maar op de drankpakken, die ik regelmatig in huis haal, maakt de fabrikant melding van een "nieuwe dop".
Voorheen moest je, als je voor de eerste keer de plastic dop los had gedraaid, nog een stukje folie van de schenkopening verwijderen. Met de nieuwe dop wordt dit stukje folie ook meteen losgedraaid, als je het pak voor de eerste keer opent. Ze noemen het soms "2 doppen in 1".
En dat kan op twee manieren, heb ik gemerkt. De ene is, dat het stukje folie los achterblijft op de schenkopening, zodat je het meteen kunt weggooien. Maar bij de tweede manier blijft het stukje folie in de plastic dop achter, en dan moet je het er echt uit peuteren om het van de dop te scheiden. Dat is vaak niet nodig, omdat het plastic van de dop en het aluminium van het folie in de meeste gemeenten in dezelfde back worden verzameld bij afvalscheiding.
Ik vermoed, dat Chocomel en Campina nu ook nieuwe doppen hebben, die het stukje afsluitfolie automatisch verwijderen.

Antwoorden (1)

In heel veel verpakkingen zit een metaallaag(je). Ik ken dit vanuit de verpakkingen van medicijnen. Frisdrankpakken hebben dezelfde opbouw. Het metaallaagje wat er in zit (9 van de 10 keer aluminium) zorgt voor een langere houdbaarheid omdat het o.a. een barierre vormt voor vocht en licht. In het geval van chocomel (heeft dik karton en een dikke lichtdichte dop) zal het weren van licht niet het belangrijkste zijn.
Het weren van vocht zorgt er óók voor dat de verpakking zelf niet gaat uitzetten waardoor het voor micro-organismen gemakkelijker wordt om binnen te komen. Chocomel is namelijk een fantastische voedingsbodem voor micro-organismen.
Dus om een lang verhaal redelijk kort te maken, de metaallaag dient voor een betere en langere houdbaarheid van het product.