Wat is goedkoper, soeppakket/gourmetschotel of losse groente/vlees kopen en dan stukjes van maken voor in de soep en voor te gourmetten?

Nu betaal ik ruim 1 euro voor een kleinzakje soepgroente, kan ik niet beter losse groente kopen en dan snijden voor in de soep, wat voor groente moet ik dan kopen?

En nu betaal ik 8 euro voor een kilo vlees voor te gourmetten, maar ben ik niet goedkoper uit, als ik gewoon vlees koop in verpakking in de supermarkt en dan stukjes van snij, dan heb ik toch veel meer, voor veel minder geld? En wat v oor vlees zou ik het beste dan kunnen kopen?

Toegevoegd na 41 minuten:
hoeveel kilo zou je hebben, als je zelf het vlees zou snijden enzo, dus verpakkingen koopt met vlees in de supermarkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (7)

Ja, uiteraard ben je goedkoper uit als je de groenten en het vlees los koopt en zelf snijdt.
Je betaald ook voor het "werk" (waarschijnlijk in het geval van de groenten machinaal gedaan) dat er in het snijden van de groenten en het vlees zit.

Als jij de tijd hebt en je vindt het niet erg om de groenten en het vlees zelf te snijden, dan zou ik het zeker doen, dat scheelt aanzienlijk (zeker als je het het hele jaar door zo doet, waarom gesneden champignons kopen als je ze ook zelf kunt snijden etc).

Toegevoegd na 45 minuten:
In antwoord op je aanvulling:
Dat hangt ervanaf hoeveel je koopt. Als je circa 1 kilo kipfilet koopt dan houd je er zeker wel 950 gram aan over. Koop je echter runderlappen, afhankelijk van de locatie op het rund moet je er meer van wegsnijden en houd je minder over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf voorbereiden is altijd goedkoper.Vlees dat je het beste kunt kopen.
Kip filet,varkens haasje ,runderlapjes,varkenslapjes,spek.
Tip voor het vlees mooi en dun te snijden voor de gourmet
deze een paar uur in de diepvries te leggen voor je het snijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een handig stokpaardje is altijd. als je voor hetzelfde soort product meer moeite moet doen, is het altijd goedkoper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm, ik heb een andere mening dan bovenstaande. Volgens mij komt een zakje voorgesneden soepgroente goedkoper uit dan alles zelf moeten kopen. Ik ken de prijzen niet in nederland maar als een zakje maar 1 euro kost zoals je zelf zegt dan kan je voor dat zelfde geld niet die ingredienten zelf kopen: prei, wortel,selder,ajuin. (misschien ben ik mis, prijzen in Denemarken waar ik woon liggen heel hoog voor al die losse groenten)

Wat het vlees betreft: denk dat het er vanaf hangt voor hoeveel personen het is. Ben je met een heleboel en kan je dus al je vlees dat je moet kopen gebruiken, dan is het goedkoper om zelf te versnijden. Maar is het maar voor twee personen ofzo dan denk ik dat je beter een kant en klaar pak koopt.

Wat voor vlees je best koopt: alles kan! Wat gehakt om kleine balletjes/hamburgertjes van te maken, biefstukje, kipfilet, varkenshaasje etc.

Laatste vraag kan ik je niet mee helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan voor hoeveel personen je het moet kopen. Voor twee personen kan een voorverpakte gourmetschotel goedkoper zijn, dan wanneer je alles los gaat kopen (want dan koop je waarschijnlijk teveel van alles). Soepgroente idem dito, voor twee personen heb je aan 1 prei teveel, maar je kunt geen 1/4 prei kopen.
Ook valt te denken aan de kwaliteit van de producten. Kant en klare pakketten hoeven niet persé van de beste kwaliteit vlees te zijn. Je spreekt over een kiloprijs van 8 euro voor kant en klaar gourmetvlees, dat lijkt me niet al te duur. Ik weet zeker als je bij een slager varkenshaas, kipfilet, tartaartjes en ossehaaspuntjes gaat kopen, je veel duurder uit bent. (Maar dan hèb je ook wat...)
Als het je echt alleen om het geld gaat, denk ik dat je met vlees van 8 euro de kilo nog niet eens zo gek uit bent, zeker als het maar voor een klein aantal personen is.
Voor een grote groep kun je wat "kiloknallers" op de kop tikken en dan zelf snijden. Dan is dat inderdaad wel goedkoper.
Voor een gourmet o.i.d. moet je rekenen op max 200 gram vlees per persoon (kinderen en bejaarden eten minder, (jonge) mannen eten meer).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let op aanbiedingen van gourmetschotels, vries dan een paar in, dit is goedkoper dan alles apart kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 1 wortel, 1 prei, 1 knolselderie en een bosje peterselie/ bladselderie los koopt en je snijdt dit klein heb je wel relatief meer geld uitgegeven maar wel een grotere massa, waardoor het weer goedkoper is. Je kunt de rest dan invriezen. Aangezien 1 knolselderie essentieel is maar wel groot, zou je dan ook meer wortel moeten nemen en/of prei, om de selderie niet te laten overheersen. Je kunt ook maar een deel van de selderie gebruiken en de rest apart koken als groente, door de puree te stampen of salade van maken.

Gourmetvlees is altijd goedkoper om zelf te snijden. Je betaalt nl. niet alleen voor het snijwerk maar ook voor de verpakking. Koop los gehakt (lekker kruiden en balletjes, mini hamburgertjes of mini slavinkjes met een plakje ontbijtspek erom heen,van maken) kipfiletje, varkenshaasje, bieflapje, speklapje,schnitzeltje, tartaartje enz. Dit zijn allemaal soorten vlees die snel gaar zijn en waaruit je een keuze kan maken. Kijk welke soorten nu al in de aanbieding zijn en koop ze nu vast. Vries ze in tot je ze gebruikt. Meestal is zo'n gourmet schotel voor 4 pers.1 kg vlees. Neem alleen het gehakt al. Op het ogenblikis 1 kg. rundergehakt vaak in de reclame en betaal je hier nog geen €3.- voor. Je moet dus in de supermarkt de pakjes met elkaar vergelijken qua prijs en qua gewicht.
amc