Gezonde snack in schoolkantine

Aan wat voor soort snack hebben scholieren de meeste behoefte? en heeft iemand een leuk idee voor een gezonde snack (die nog niet bestaat) voor in schoolkantines?...

En moderatie-team, verwijder deze vraag nou niet steeds want vragen als ; ''weet iemand een leuke naam voor mijn chocoladewinkel?'' mogen ook gewoon blijven staan...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

ik denk dat kaas, ui en tomaat samen gaan, misschien een pureetje ervan zien te maken wat je in bladerdeeg doet en bakt???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Broodjes gezond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut geen snacks. maar broodjes kaas, ham enz
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch niet die vieze kleffe sponsjes die in Nederland als broodjes verkocht worden, hoop ik?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoop ik ook Kees!
Bij ons op school hebben alle pogingen om de leerlingen gezond te laten eten niks geholpen, iedereen gaat toch voor de chips! Maar lekkere broodjes is inderdaad een goeie oplossing.

Toegevoegd na 10 uur:
Of zoals bij ons op school, soep!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scholieren willen het liefst een lekkere en makkelijke snack die ook nog goedkoop is!

Bv een frikandel is populair, maar je zou hier een variant op kunnen maken op groente basis!
Voorbeeld: bindmiddel met diverse groentes en kruiden/specerijen en andere ingredienten om het uiterlijk van een frikandel te creëren!

Dit noemen we dan een spicy veg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste behoefte zal er wel niet aan bestaan.
Maar zet er dan een leuke fruitkraam neer.
Met diverse soorten fruit.
Dit fruit kan door iemand gewoon klein gesneden in leuke kleine bakjes worden gedaan.
Aantrekkelijk voor het oog en gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel, iets gezonds nemen. Bijvoorbeeld fruit of een bakje magere zuivel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fruitsalade in een handig bakje, yoghurt met muesli en eventueel fruit, broodjes (of bagels, lekker hip) met gezond beleg zoals avocado, zalm, tapenade.
Smoothies zijn lekker, zoet én gezond (en nog makkelijk te maken en te bewaren ook)!
Samosa's (surinaams deeg envelopje met pittige groentevulling), de groentekroket (het is gefrituurd, maar zit wel barstensvol groente...).
Kijk voor voorbeelden eens naar het aanbod van Shakie's ( http://www.shakies.nl/ ) en Bagels & Beans ( http://www.bagelsbeans.nl/ ).

Toegevoegd na 4 minuten:
En wat dacht je van soep?
Gewoon een paar flinke pannen soep maken en het per bakje aanbieden.
Of pasta, dat valt altijd wel in de smaak.
Beiden goedkoop, makkelijk en je kan het zo lekker en gezond maken als je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezonde snacks bestaan wel degelijk, waarbij aangetekend dat je totale voedingspatroon bepaalt of je gezond eet en niet een enkel voedingsmiddel. Maar die gezonde snacks moeten wel een echt alternatief zijn.

Vervang je frikandellen, patat en kroketten door witte, kleffe broodjes dan ben je nauwelijks beter bezig. Misschien heb je dan iets minder vet in de aanbieding maar het zijn nog steeds diezelfde dikmakende geraffineerde koolhydraten. Bovendien is een beetje vet onmisbaar en dat kun je van suiker en witte bloem niet zeggen. Het vervangen van frisdranken door smoothies en vruchtensap schiet ook al niet op. Er is niks mis met een paar stukjes fruit per dag maar wel met de vloeibare suikerbommen die je zo creëert.

Wat dan wel? Volkorenbroodjes met divers hartig beleg, eieren, soep, vegaburger, gehaktballetjes, uitsmijters. Dat hoeft allemaal niet zo vet te zijn, hoewel het beter is om een klein beetje boter of (ik krijg het haast niet uit m'n toetsenbord) desnoods wat margarine te gebruiken voor de onmisbare vitamines.

Haal vooral en eerst die suikerautomaten weg, ik bedoel die met frisdranken en suikerrijke snacks en zet er waterkoelers voor in de plaats. Trap vooral niet in de zoete beloften van Mars, die ineens een stuk gezonder zou zijn omdat het drupje palmolie vervangen is door zonnebloemolie.

Toegevoegd na 2 uur:
Op of bij die broodjes wat rauwkost, was ik nog vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus. Ik heb liever palmolie dan zonnebloemolie of wat daar voor door moet gaan... Vet is inderdaad onmisbaar!!
Maar dat snapt bijna niemand.
Buitenlandse snacks!
Fruit dat geen 60 cent per stuk kost...
Bakje rijstenoedels of macaroni?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, goedkoop fruit!