Champignons snel onder koud stromend water afspoelen en afdrogen, is dat echt zo erg?

Ik vindt dat geborstel en geveeg altijd zo'n gedoe, vooral wanneer het allemaal kleine champignons zijn. Gaat de smaak er echt zo erg van achteruit wanneer ik ze snel onder koud water afspoel en met een schone theedoek of keukenrol meteen droog maak, snijdt en bak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.4K

Antwoorden (11)

Nee hoor, daar is niks ergs aan.
Snijd het steeltje er pas af nadat je ze gewassen en goed gedroogd hebt. (anders kan de champignon zich meer 'volzuigen' met water).
Goed afdrogen voor het bereiden is ook belangrijk.
Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
champions moet je niet wassen, ze nemen veel vocht op..
je kan ze beter borstelen of met een doekje afdoen...
maar niet wassen ..ook niet even snel onder de kraan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Neee, ik borstel ze ook nooit, wat een gedoe. beetje spoelen en hup in de hete pan. Die druppels verdampen zo, kun je ze toch nog goed opbakken. En de smaak gaat niet achteruit- in sauzen en champignonnensoep smaakt het immers ook nog prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in sauzen en en kant en klare / instant soepen zitten conserveringsmiddelen waardoor de smaak kunstmatig blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ik bedoel vers gemaakte saus en soep!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk vers maken! En helemaal eens met dat verdampen. Bij gebrek aan mogelijkheden helaas slechts één plus!
Het wassen van champignons komt de smaak echt niet ten goede! Bij het bakken worden alle eventuele niet verwijderde onregelmatigheden onschadelijk gemaakt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het enige wat ik met champignons doe is de zichtbare vervuiling (zwarte puntjes) er even met een schilmesje eraf punten. Daarna het steeltje zover afsnijden of verwijderen als je wenst en bakken maar. Daar is bij mij nog nooit iemand ziek van geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water is de grootste vijand van champignons! Zo moet men erop letten ze maar heel even te spoelen om ze schoon te maken (laat ze nooit weken!), ze goed te laten uitlekken en ze individueel af te drogen. Eén uitzondering : de morille moet overvloedig worden gespoeld om het stof te verwijderen dat verborgen zit in de talrijke rimpels. Om de volle smaak ervan te waarderen, is het bovendien aanbevolen champignons natuur te smaken of met een minimum aan kruiden, en ze nauwelijks te bakken: men kan ze laten sudderen in hete olie, zodat ze lekker krokant blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Champignons en andere paddestoelen kun je rustig wassen. Dat ze zich zouden volzuigen met water is onzin. Zeker wilde paddestoelen zou ik wassen. Er kan immers zomaar een wild zwijn op gepiest hebben. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wilde paddestoelen kun je beter laten staan ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je natuurlijke evenwichten niet verstoort kan het geen kwaad maar je hebt een punt!
ik sluit me aan bij de "wassers". Wat een gepiel (sorry) met zo'n stukje keukenpapier en bij sommige series krijg je de aarde er echt niet af.
Als ze al in smaak achteruit gaan ben ik daar dan ondertussen door mijn altijd foute behandelmethode GEHEEL aan gewend.

Sejant detail is dat ik ook nooit elders opvallend geraakt ben door de extra smaak van de champignons....... dus hoe groot is het verschil, of praten we allemaal over keukenpapier en wast iedereen stiekem?????
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag nog niet plussen, maar toch +. Lol! ;-)
ja want in het aarde kan soms benzine van het bos war ze geplukt zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'want in het aarde kan soms benzine van het bos war ze geplukt zijn'????
Ik denk dat jij aan de paddo's hebt gezeten!
(heb je ze wel van te voren gewassen?) ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je denkt dat champignons uit het bos komen ; okee, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar benzine ??? Nee, dan waren het ECHT geen champignons die je blijkbaar recentelijk verorberd hebt ;-)
wassen zou'k niet doen. wat wij wel doen is de eerste kleine laagjes er af halen met een fijn mesje & het steeltje eruit.
wanneer jij vind dat ze proper genoeg zijn snij je ze in stukjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat geborstel ook altijd zo'n gedoe - en dat heb ik dus ook nog nooit gedaan. Ik haal de plekjes aarde gewoon weg met mijn schort of theedoek tijdens het snijden, plakjes maken en bakken die handel. Nog nooit zang van in mijn mond gekregen ; de champignons zijn tegenwoordig ZO schoon, dat je uit een heel doosje hooguit tien, twaalf stuks een beetje hoeft af te vegen, de rest kan zo de pan in.

Je kunt ze best even afspoelen , tenslotte heb je ook voorgesneden champignons in blik, maar de smaak gaat er beslist niet op vooruit - althans, als je lekkere gebakken champignons als bijgerecht wilt. Gaan ze door de soep, macaroni, ovenschotel, eenpansgerecht of wat dan ook, dan maakt het weinig uit. Dan ga je ze sowieso al min of meer koken en komt er water bij. Maar voor krokante gebakken champignons : niet doen ; lekker puur natuur laten.

En ik lees hier dat mensen de steeltjes weggooien ???? Oeioeioei, dat doet mijn anti-voedselverspillingshart echt zeer. Die zijn net zo eetbaar als de rest van de champignon. Alleen het stukje dat onder de grond zat kun je eventueel verwijderen, ALS het er nog aan zit.