Welk type mes is het prettigst in gebruik om harde groentes te snijden zoals b.v. knolselderij of winterpeen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.9K

Antwoorden (6)

geen doorsnee fruitmes wat mij betreft, ik gebruik daar het grootse en zwaarste mes voor dat ik heb.

een dun mes zakt scheef.

Toegevoegd na 2 minuten:
zoiets als in het plaatje dus, en bij die van mij is het blad nog iets langer
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
Gebruik hiervoor een koksmes. Het koksmes is het meest gebruikte mes in de professionele keuken. Onmisbaar voor koks, vandaar de naam. Hij is robuust en geschikt voor het snijden van van alles en nog wat. Het snijdgedeelde van het koksmes is bij het handvat vrij breed en loopt puntig toe. Neem een koksmes in je hand en zet de brede kant op het werkvlak. Je vingers moeten voldoende ruimte hebben. Nu kun je pas snijden.

Bij een goed koksmes loopt het lemmet in het handvat door en is het gewicht tussen het lemmet en het handvat zo verdeeld dat het mes lekker in de hand ligt en het snijden als het ware vanzelf gaat. Heb je grote handen, dan heb je ook een groter, langer mes nodig. Met kleinere handen kun je beter een kleiner koksmes nemen.

Het snijden met een koksmes moet je even onder de knie krijgen, maar dan kost het ook veel minder moeite en kracht. Ook is het belangrijk dat het mes goed scherp is en dat je een goede, stroeve ondergrond hebt. Snijd met rustige, ritmische bewegingen en laat ze pas sneller worden naarmate je meer ervaring krijgt.

Toegevoegd na 59 seconden:
http://cookingblondes.wordpress.com/2011/02/21/messen-en-snijtechnieken/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan niet zonder mijn grote koksmes voor bijv. kool(raap),knolselderij en voor andere brede of harde groentesoorten. Voor de kleinere groenten in doorsnee zoals uitjes, worteltjes, prei enz. heb ik mijn kleine koksmes. Dit is hetzelfde mes als het grote, maar een beetje handzamer. En zonder mijn schilmesje kan ik al helemaal niet.
Hiermee schil ik niet alleen, maar snijd ook meteen aardappelen of dergelijke kleine groenten door.
Voor tomaten heb ik altijd een speciaal gekarteld mesje.
Investeer in goede messen kan ik je aanraden en zorg voor een goed aanzetstaal. Niets is zo erg als werken met een bot mes, dus onderhoud het en haal het af en toe langs het aanzetstaal om de braampjes eraf te halen als je merkt dat het bot wordt. De juiste techniek zie je hier;
http://www.youtube.com/watch?v=IcVdmb8O6FE&feature=related
amc
12 jaar geleden
Dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Tot ergernis van mijn man ( die kookt en heeft een heel arsenaal aan messen)
doe ik werkelijk alles met aardappelschilmesjes.
Die liggen lekker in mijn hand en daar hoef ik nooit
naar te zoeken en ik hoef er niet zuinig op te zijn.

Daar heb ik er een aantal van en ik koop ook steeds nieuwe.
De scherpe blijven in de keuken.

De bottere worden gebruikt om te tuinieren of te knutselen.

Dus ook groentes, wortelen, zelfs vlees en alles:
ik snijd met een aardappelschilmesje.

Voor mij is dat het prettigste in gebruik!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor groentes kun je verschillende soorten messen gebruiken, maar de meest gebruikelijke keuze is het koksmes, eventueel de Japanse variant, de iets bredere ogende santoku met de minder scherpe punt. Soms zie je messen met ribbels op de zijkant, die ook opengewerkt kan zijn om te voorkomen dat de groente aan de zijkant blijft hangen en buitenboord vallen. Een flinke snijplank vangt ze echter ook wel op.

Zeker voor harde groentesoorten is een groot mes prettiger omdat je er veel meer controle over hebt dan over een klein mes. Met een goed, scherp koksmes kun je overigens bijna alle snijklussen aan, ook uien snipperen, rijpe tomaten en kruiden hakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn geheime wapen is een aardappelschilmesje van de xenos. Het aardappelschilmesje met de 'zaagrand'. Succes verzekerd, zelf mijn broertje van 20 durft hem niet af te wassen :D

Toegevoegd na 1 minuut:
zelf=zelfs

Toegevoegd na 1 minuut:
zelf=zelfs

Toegevoegd na 1 minuut:
zelf=zelfs