Waardoor plakt vers brood aan het broodmes en ouder brood niet?

Ik bak zelf mijn brood in een broodbakmachine. Als ik daarna boterhammen afsnijd van het brood, blijft er op het broodmes iets kleven dat ik er niet zomaar af kan vegen. Dit gebeurt als het brood nog warm is, maar ook als het al is afgekoeld.

Als ik de volgende dag een boterham afsnijd, blijft er niets aan het broodmes kleven. Misschien wat kleine kruimeltjes, maar die kleven niet vast, dus die kan ik zo van het broodmes afvegen.

*Wat* blijft er bij vers brood aan het broodmes kleven? Waarom blijft dit kleven, en waarom gebeurt dit alleen bij vers brood?

5 jaar geleden
in: Koken
4.5K
SimonV
5 jaar geleden
Een boterham bestaat voor bijna 40% uit water. In het begin is het brood dus nog wat kleverig, na uitdroging na een dag hard.

Antwoorden (1)

Het aanwezige vocht in vers gebakken brood moet eerst verdampen,door het te veel aan vocht blijft het brood plakken.
fremar