Hoeveel korter moet iets in de oven als je kiest voor het maken van muffin's ipv een springvorm?

Ik heb een heerlijk recept voor een worteltjestaart (cake). Ik maak deze altijd in een springvorm en de cake moet dan 45 minuten in de oven.

Nu wil ik van het weekend ipv het deeg in de springvorm te storten het deeg verdelen over muffin-vormpjes en dus wortel-cake-muffins maken.

Ik kan me niet voorstellen dat de muffins dan ook 45 minuten in de oven zouden moeten.

Is er een soortement van formule om te berekenen hoeveel korter iets in de oven moet als de inhoudsmaat een factor kleiner is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
6.1K

Het beste antwoord

Ik bak wel vaker wortel-gember muffins en die hebben toch ook zeker 20-25 min. nodig om gaar te worden.
Muffindeeg is zwaarder dan cakedeeg en bevat meer bloem. Of wilde je cupcakes maken? Dan zijn ze meestal in 15-20 min. gaar.
Een taart heeft allicht meer tijd nodig om gaar te worden. het is meer massa en duurt langer voor het bakpoeder volledig is uitgerezen.

Hier enkele richtlijnen;

Voor mini-cupcakes (1 volle eetl. beslag)zijn 60 cupcakes op een tray; 8-10 min.
Voor standaard bakvorm (1/4-1/3 kopje beslag) 24 st.cc
18-20 min.
Voor jumbo bakvorm (1/2-2/3 kopje beslag) 12 st. cc
20-22 min.
Voor Kingsize bakvorm (net iets minder dan een kopje beslag) 6 cupcakes, 24-26 min.
gebakken op 175 graden C.

Zoals je ziet, hoe groter de vorm, hoe langer de baktijd.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik wil het cakedeeg dat ik normaliter in een spring vorm gooi nu in muffin-vormpjes gooien.
Precies hetzelfde deeg, alleen kleinere vormpjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wortel/gember muffins klinken trouwens heerlijk. Heb jij een recept voor mij?

Andere antwoorden (2)

Nee, dat moet je zelf ontdekken. Ik zet de wekker bij kleine cakjes altijd op 15 min en als ik ze dan nog niet mooi vind doe ik er net zo lang 2 min bij tot ik het wel goed vind.

Ik zou niet uit durven gaan van een algemene formule, ook omdat het ligt aan hoe vol je de vormpjes vult etc. Ook gewone cake moet in sommige ovens langer of korter dan het recept.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, was ik al bang voor.
Krijg bijna weer van die spekkoek visioenen, toen ik ook meer dan een uur voor de oven heb doorgebracht met bakblik erin, in de gaten houden of laag droog is, bakblik eruit, nieuwe laag erop, bakblik erin etc.... Ik wilde ook beginnen met 15 minuten... heel veel langer zou het toch ook wel niet zijn, denk ik (hoop ik).
Bedankt.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha spekkoekvisioenen! Nou hier hoef je max 10 min te wachten. Ik bak vaak cake in van die eetbare ijsbekertjes en één keer heb ik ze er pas na 25 min uitgehaald ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
He, dat is ook een leuk idee, cake in ijsbekertjes.... Hmmm..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ideale tractatie op school! De ene keer met een vlaggetje, de andere keer met chocodip etc etc etc
Ik heb geen kant en klaar antwoord maar wel een tip:
Als ik dat doe neem ik altijd een satéprikker en steek deze in de muffin als ik hem er goed uit vind zien. Als de sateprikker schoon uit de muffin komt, dat is hij goed. Zit er nog beslag of deeg aan, dan moet hij nog even! Als je meerdere keren een gaatje maakt: zorg dan wel dat het gaatje telkens ergens anders is. Door de warme lucht kan het beslag rondom het eerste gaatje snellen garen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tja, die tip heb ik maar moeten toepassen..