Hoe moeten gedroogde vijgen eruit zien?

Ik heb een paar dagen geleden gedroogde vijgen bij een delicatesse winkeltje gekocht, nu ik ze openmaak zie ik dat er sommige zijn met hele donkere zwarte vlekken, op internet heb ik gezien dat dit soms ook wel voorkomt dus dat het wel zo zou horen (?). Nu heb ik ook al een paar vijgen ontdekt met een beetje rode vlekken en zelfs witte, dit lijkt mij niet helemaal hoe het hoort, iemand verstand hiervan of ik ze gewoon kan opeten? heb er een geproefd die er goed uitzag en die smaakte wel oké.

Toegevoegd na 1 minuut:
hoelang zijn ze eigenlijk houdbaar, als ze in een plastic doosje zitten? (zo heb ik ze namelijk gekocht)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K

Antwoorden (3)

er is niets mis mee... wij eten alle dagen die gedroogde vijgen.. er staat een houdbaarheidsdatum op de verpakking als die niet is overschreden... is het goed...
vijgen zijn niet goed als ze gaan zweten en plakkerig zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gedroogde vijg die te lang ligt gaat versuikeren (vijgen bevatten 20% suiker). Op zich geeft dat niets , alleen het aanzien gaat achteruit. Zij worden wit. Het is absoluut niet schadelijk. Zeker de Naturel vijgen kunnen langer dan een jaar bewaard worden. Bewaar vijgen wel koel en op een donkere plek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bronvermelding vergeten? http://www.degezondeapotheker.nl/vensterpags/vevijgen_gekonfijt.html
Meestal is er niks mis mee, maar soms kan de vijg echt niet lekker zijn, of kan er een dode larve in zitten. Donkere vlekken zijn niet erg, maar niet altijd lekker van smaak.
Voor alle zekerheid trek ik elke vijg die ik eet eerst open, en zo af en toe tref je dan een larve aan en de pitjes eromheen zijn dan aangetast en zien er uitgedroogd uit. Denk er niet al te veel bij na, het is heel natuurlijk en je wordt er echt niet ziek van.
Ik merk wel dat de vijgen van de markt van veel betere kwaliteit zijn dan die van de delicatessewinkel, gewoon omdat de marktkoopman er veel meer van verkoopt.
Gedroogd fruit blijft ontzettend lang houdbaar (jaren) maar na een paar maanden is het lekkerste er wel vanaf, ze worden dan te droog en het velletje wordt zo hard als karton!