Waarom smeert light margarine zo "raar"?

Ik heb vorige week margarine gekocht. Per ongeluk heb ik de light-versie gekocht, in plaats van de normale versie die ik altijd koop.

(Het gaat om Becel Pro-Activ.)

Deze light margarine smeert "raar". Normale margarine plakt een beetje aan zichzelf, aan het mes, en aan het brood. Daardoor is het goed smeerbaar. Deze light margarine plakt nauwelijks aan zichzelf, niet aan het mes, en niet aan het brood - en is daardoor erg lastig te smeren.

Qua structuur lijkt het niet op "pasta", zoals gewone boter en margarine - het lijkt eerder op iets korreligs dat kunstmatig enigzins pasta-achtig is gemaakt.

Als ik het spul met de vlakke kant van mijn mes op het brood "pers" om het toch te laten kleven, lijkt het soms net of er vocht uit de margarine komt; dat vocht trekt overigens ogenblikkelijk weer in de margarine zodra de druk van het mes weg is.

Waardoor gedraagt deze light-versie zich zo vreemd? En wat is het vocht dat er onder druk uit lijkt te komen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat komt door het hoge watergehalte. In feite is light margarine een emulsie van gehard plantaardig vet en water (dat is gewone margarine ook, maar dan met een twee keer zo hoog vetgehalte). Vandaar ook de korrelige structuur die je opvalt: geen harde korrels, maar toch duidelijk een niet totale vermenging. Het vocht dat eruit komt als je erop drukt is dus gewoon water. Het is ook verantwoordelijk voor dat rare glijden van je mes af: het is niet vet, wel glibberig, het glijdt zoals jello ergens van af kan glijden.

dit probleem heb ik ook met de oh zo beroemde ''la vache qui rit'' smeerkaas. het ene pakketje smeert als een engeltje over het brood en de andere plakt nergens aan. ik heb nog geen definitieve reden, maar ik denk dat het komt door het feit dat de boter(of enig ander smeersel) te koud is en dat de ''botermoleculen'' te dicht op elkaar zitten waardoor er geen andere bij kunnen komen en het praktisch alles afstoot. ik laat het smeersel meestal 2-5 min uit de koelkast staan voordat ik begin met smeren. misschien dat dit helpt? zo niet dan hoor ik graag andere oplossingen ;)

Omdat het voor een belangrijk deel uit water bestaat. Toch zijn er qua smeerbaarheid wel verschillen; sommige halvarines zijn ook slecht te smeren, en andere zoals Bleu Band smeren prima.

Om lekker te smeren heb je vettige stoffen nodig en bij halvarine hebben ze nu juist de vetten vervangen door gebonden water; het smeert niet lekker en bakken lukt al helemaal niet. Je krijgt gewoon halve waar voor je geld; vandaar die naam ook.

en het smaakt ook raar, probeer eens een hapje "los" ook in je mond voelt het raar. Ik vrees dat we met ons dieet gedoe dit over onszelf afroepen, ik koop weer "normaal"spul en smeer dan maar dunner PS o ja kijk uit als je dit pak toch gaat opmaken, als het te lang buiten de koelkast staat ruikt het ook raar

Halvarine bestaat uit met verdikkingsmiddelen gebonden water dat met chemisch kunst-en-vliegwerk aan wat kunstmatig gehard vet gehecht is. Ik vind het zo gek niet dat dergelijk spul zich als zodanig gedraagt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100