Hoe kun je kaas het beste bewaren?

Ik koop vaak een stuk kaas van bijna 1 kg, omdat die gewoon goedkoper zijn. Met als gevolg dat ze een paar weken liggen opgeslagen in mijn koelkast voordat ze helemaal op zijn. Ik merk dat wanneer ik de kaas niet goed verpak hij uitdroogt, maar wanneer ik hem te goed (luchtdicht) verpak hij eerder gaat schimmelen. Nu is er wel speciaal kaaspapier, maar dat is volgens mij bij de supermarkt niet echt te krijgen. Wie heeft er een goede tip? Zou een boterhamzakje ook kunnen werken, want daar zitten toch ook kleine gaatjes in?

Weet jij het antwoord?

/2500

Hele kazen worden voorzien van een coating: een beschermende laag die bacteriën en vuil tegenhoudt en uitdroging tegengaat. Een afgesneden stuk kaas heeft dit laagje niet en is daarom meer onderhevig aan bederf of schimmel. Deze treedt op wanneer de kaas wordt blootgesteld aan licht, lucht en temperatuur. U kunt kaas daarom het beste in het speciale kaaspapier (uit de winkel) bewaren in de groentelade van uw koelkast of in de kelder (een koele, donkere plaats). Ook een afgesloten bak kan dienst doen.

Bronnen:
http://www.zuivelonline.nl/?PageID=844

Onder een kaasstolp.

Ik koop mijn kaas (ook altijd een kleine kilo) altijd bij de kaaswinkel. Daar doen ze er altijd kaaspapier omheen. Dus als er bij jou een kaaswinkel in de buurt is: ga daar eens heen!

Als je de kaas luchtdicht verpakt, wat overigens moeilijk is, en hij gaat schimmelen, kun je gewoon de schimmel, middels een plakje afschaven, verwijderen.Daaronder is de kaas nog gewoon goed hoor.

Wikkelen in aluminiumfolie en perfekt aanduwen. Doe ik al jaren met succes voor een tiental sneetjes gouda.

Kaasboeren verpakken kazen luchtdicht en bewaren het in een koelcel.

Smeer er heel dun wat boter op,als het een stuk kaas is.Dat sluit af, en de kaas schimmelt niet.

Er is speciaal papier voor kaas, wat de kaas echt vers houdt. Aan de buitenkant gewoon dun papier maar aan de binnenkant een soort plastic papier wat lijkt alsof het de voering van een jas is.

Ik lees dat je verwacht dat het kaaspapier niet in de supermarkt te krijgen is. Mijn ervaring is anders, bij de kaasafdeling van veel supermarkten liggen deze papiertjes klaar om mee te nemen. Bij AH heb ik ze zeker gezien.

Ik doe de kaas in een diepvrieszak, en pers daar zoveel mogelijk lucht uit, voor ik `m dicht draai. Vervolgens bewaar ik de kaas onderin de koelkast, het koudste gedeelte dus. Overigens is kaas een goede indicator als het gaat om een koelkast die nodig schoon gemaakt moet worden. Kaas is één van de eerste etenswaren die daardoor beschimmelt.

Om het uitdrogen van kaas in de koelkast te voorkomen,kan je de kaas het beste in aluminiumfolie wikkelen. Naast kaas die gauw vochtig uitslaat moet je onder de stolp een suikerklontje leggen. De kaas blijft dan mooi droog.

Zonder reclame te willen maken; ik heb ooit een handige kaasdoos/stulp van Tupperware gekregen en daar blijft de kaas weken goed. Door het filterdeskel droogt de kaas nauwelijks uit en wordt de kaas ook niet vochtig. Ook verschillende soorten kaas gaan niet naar elkaar ruiken. En anders het kaaspapiertje van de kaasboer, die doet het niet voor niets in zo'n papier!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100