Hoe komt het dat ik allergisch ben voor fruit?

Als ik fruit eet dan krijg ik jeuk in mijn mond, heel irritant dit. maar hoe komt het? of hoe stopt het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ook hooikoorts? Gaat vaak samen op!

Het beste antwoord

Waar het vandaan komt is onduidelijk; waarschijnlijk is het erfelijk. Tegen fruitallergie kun je weinig anders doen dan de vruchten waar je jeuk van in je mond krijgt te vermijden.

Op deze site kun je er meer over lezen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/34172-pijn-of-jeuk-na-het-eten-van-fruit.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er wat aan gehad

Andere antwoorden (3)

mogelijks een reactie op het zuur dat in het meeste fruit zit:je zult iedere fruitsoort eens moeten proberen om te zien of er fruit bij is dat minder last geeft
fremar
13 jaar geleden
het kan natuurlijk zijn dat je allergisch bent voor het fruit zelf of voor het zuur in t fruit, maar de kans is ook groot dat je niet allergisch bent voor het fruit zelf, maar voor de bestrijdingsmiddelen die erop gespoten zijn. dat was je er niet zomaar af, en als je daar gevoelig voor bent, krijg je enorme jeuk en opgezwollen tong en lippen enzo...ik ken het..
oplossing; probeer eens onbespoten en/ of biologisch fruit, eet alleen fruit in de jaargetijde dat het er is (dus geen aardbeien kopen in januari, want dan weet je dat er gewoon veel zooi op zit, maar wel bij een zelfpluktuin in juli..bijvoorbeeld) en check of je daar wel tegen kan.
zoja, dan eet je lekker dat fruit, zo nee, dan is het toch het fruitzuur zelf en wordt t zoeken naar een fruitsoort waarbij je het niet hebt (lychees misschien?) succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar een allergie vandaan komt is nog niet zo bekend, het is een storing van je afweermechanisme. Om het te stoppen moet je uitzoeken waar je allergisch voor bent (via een arts, of door eigen ervaring), zodat je weet welke producten je moet vermijden.
Het kan best zijn dat je ook last van hooikoorts hebt, en in deze periode is dan ook de voedselallergie het sterkst.
Vaak zijn het niet alle soorten fruit waar je op reageert, maar bij de meeste mensen zijn het appels, kersen, perziken, nectarines en groene kiwi's. In dat geval zijn er nog genoeg fruitsoorten over die je wel kunt eten.
Er is een kans dat de allergie na jaren minder wordt, en zelfs over gaat.
Een test bij een arts is altijd verstandig, want een allergische reactie kan erg gevaarlijk zijn!