Het is niet precies bekend wanneer iemand voor het eerst de koffieplant ontdekte en een drank van de bessen maakte. Maar rond 900 v. Chr. werd door Arabische artsen koffie al genoemd als medicijn.
Een ander verhaal is dat van de Ethiopische geitenhoeder, Kaldi, die rond 300 n. Chr. leefde. Zijn geiten werden plotseling heel actief na het eten van de rode bessen. Ook hij kreeg energie van de bessen. Hij vertelde dit aan de monniken in een nabijgelegen klooster. Zij aten de bessen vervolgens om wakker te blijven tijdens de avondgebeden. De monniken ontdekten toen dat ze een heerlijke drank konden maken, met hetzelfde opwekkende effect, als ze de bessen eerst brandden en dan kookten.

http://www.decs.nl/nl/OutOfHome/OverKoffie/DeGeschiedenisVanKoffie/

De oorsprong van thee ligt in het Oude China.
Volgens Chinese verhalen heeft Keizer Shen Nung
ongeveer 5000 jaar geleden thee 'uitgevonden'.
Op een dag zat hij onder een boom een kom warm water te drinken.
Er woei echter een blaadje van een wilde theestruik in de kom.
Nietemin dronk de Keizer gewoon verder en hij genoot zo van de nieuwe drank,
dat hij in het vervolg altijd wat theeblaadjes in zijn kom met warm water deed.
De gewoonte van het theedrinken verspreide zich snel en niet lang na het eerste kopje thee van de Keizer telde China talloze theeplantages.

http://www.theeshop.nl/thee_informatie/thee_geschiedenis.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De ontdekking van koffie
Het is niet precies bekend wanneer iemand voor het eerst de koffieplant ontdekte en een drank van de bessen maakte. Maar rond 900 v. Chr. werd door Arabische artsen koffie al genoemd als medicijn.Een ander verhaal is dat van de Ethiopische geitenhoeder, Kaldi, die rond 300 n. Chr. leefde. Zijn geiten werden plotseling heel actief na het eten van de rode bessen. Ook hij kreeg energie van de bessen. Hij vertelde dit aan de monniken in een nabijgelegen klooster. Zij aten de bessen vervolgens om wakker te blijven tijdens de avondgebede. De monniken ontdekten toen dat ze een heerlijke drank konden maken, met hetzelfde opwekkende effect, als ze de bessen eerst brandden en dan kookten.

Geschiedenis thee
Van oorsprong komt thee uit China. Duizenden jaren geleden werd daar al thee gedronken. Volgens een Chinese legende ontdekte Keizer Shen Nung 3000 jaar voor Christus thee in een bos. Bladeren van een theestruik dwarrelden in een pan met heet water, waarna het geheel een aangename geur ging verspreiden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had jou antwd niet gezien sorry.!