Moet je wel of niet boter op je brood smeren?

in verschillende bladen en websites zijn verschillende resultaten gekomen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Vet slecht? Nee hoor, we moeten juist meer margarine op onze boterham smeren!

Het Voedingscentrum heeft de hoeveelheid margarine, halvarine, bereidingsvetten en
oliën die we dagelijks moeten eten, verhoogd. Daartoe heeft het centrum de
Schijf van Vijf aangepast.

Voorheen was de aanbeveling 20 gram
aan (smeer)boters en oliën per dag voor vrouwen en 35 gram per dag voor
mannen. Het nieuwe advies is 45
gram per dag voor vrouwen en 50 gram per dag voor
mannen.

Om je een idee te geven: op
een boterham smeer je circa 5
gram, voor de bereiding van een warme maaltijd gebruik je gemiddeld
15 gram.

De groep ‘margarine, halvarine, bereidingsvetten en oliën’ is één van de vijf
vakken van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Deze producten zijn een
belangrijke bron van essentiële vetzuren en vitamine A, D en E. Ze vormen een
onmisbaar onderdeel van onze voeding.

Margarine uit een kuipje heeft een gunstige vetzuursamenstelling, dat wil
zeggen veel goede onverzadigde vetten en weinig slechte verzadigde vetten.

Je boterham besmeren is dan ook een eenvoudige manier om goede vetten binnen te
krijgen. Maar niet iedereen weet dit. Dat komt vooral doordat vaak álle vetten
als slecht worden gezien.

De Schijf van Vijf kent nog een andere aanpassing: voortaan is ook 'voldoende bewegen' een
basisregel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de schijf van vijf is toch allang achterhaald?

Andere antwoorden (12)

Je moet niks.
Het heeft wel voordelen: in boter zitten vitamines die je nodig hebt.
Daarnaast heb je van beleg vaak minder nodig als je eerst wat boter smeert. Pindakaas of jam bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, vraag over boter en je antwoordt met een url over margarine?
Boter is gezond, maar eigenlijk overbodig, want een normaal gezond mens krijgt dat op andere manieren ook wel binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks moet, alles mag.Ik smeer het er alleen op als ik het anders te droog vind om door te slikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat je zelf lekker vind!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je hagelslag op je brood wilt adviseer ik het om wel te doen..
boter is niet echt nodig, maar de keuze is aan jezelf, als je boter smeert , gebruik dan goede aanbevolen boter met omega 3 erin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus, grasboter?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan...
Plantaardige vetten en vooral margarine zijn uitzonderlijk slecht voor het lichaam. Zie bij stap 2 hoe margarine gemaakt wordt (raffineren, verhitten, aluminium, nikkel toevoegen) en u zult het wel snappen. Deze plantaardige, meervoudig onverzadigde vetten richten gigantisch veel schade in het lichaam aan, vooral aan de aderwanden i.v.m. de vrije-radicaal vorming door de overmatige oxidatie van deze onstabiele lange keten vetten. Hierdoor moet het lichaam steeds de aderwanden repareren met cholesterol en dit is dus, naast te weinig water en te veel zetmelen, een grote oorzaak van te hoge cholesterol in het bloed. Daarnaast wordt het immuunsysteem sterk verzwakt wanneer deze omega-6 rijke olieen gegeten worden. Het teveel aan omega-6 vetzuren verstoort de belangrijke omega-3 : omega-6 verhouding. Zodra deze verhouding niet meer klopt, werkt het immuunsysteem niet goed meer. Boter (gemaakt van zuivel van grazende koeien) bevat juist wel omega3 en bevordert het immuunsysteem.
Vervang deze olieen dus door echte boter. Nederlandse roomboter mag, maar nog beter is het om echte Franse boter te gebruiken. Deze is volgens de eeuwenoude methode gemaakt en bevat 0,0% lactose en is lekkerder terwijl de Nederlandse roomboter meer dan 1% lactose bevat. Lactose is door het gros van de bevolking moeilijk te verteren en dat kan voor darmproblemen zorgen (winden, misselijkheid, etc).
Kokosvet is ook een zeer goede vervanging: Het bevat voornamelijk verzadigde vetten, net als boter, en heeft daarnaast ook nog antivirale eigenschappen. Het voordeel van verzadigde vetten is dat het lichaam deze direct kan gebruiken als voeding voor o.a. het hart en andere organen en de spieren en dat deze vetzuren zeer stabiel zijn, waardoor ze geen vrije radicalen veroorzaken en dus geen schade aanrichten in het lichaam.
Wist u dat het hart aangedreven wordt met verzadigde vetten. Als deze niet gegeten worden, moet het lichaam zich in bochten wringen om zelf verzadigde vetten aan te maken uit koolhydraten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar het is natuurlijk nog altijd aan jezelf of je het wel of niet wilt!

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar het is natuurlijk nog altijd aan jezelf of je het wel of niet wilt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, boter en geen margarine. Licht verteerbaar, vol natuurlijke en noodzakelijke vitamines en vooral vanwege de smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus !
Dat bepaalt toch niemand anders voor jou? Als jij het lekker vindt om roomboter op je brood te smeren, ga je gang. Ik denk eerlijk gezegd wel dat het beter is om daar zuinig mee om te gaan. Roomboter bevat heel veel verzadigde melkvetten. Margarine is gezonder, omdat het van plantaardige olie - wat veel onverzadigde vetzuren bevat - is gemaakt. Maar aan jou de keus. Het is maar net wat je lekker vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet het nooit, maar het is wel aan te raden. In boter zitten heel veel goede en dus gezonde stoffen die het lichaam kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt een beetje van je verdere eetpatroon af, of je er wel of niet goed aan doet boter te smeren.
Voor de meeste mensen is roomboter of andere vette boter niet verstandig.
Tegenwoordig heb je heel lekkere dieetbotertjes waar ook nog eens extra bouwstoffen / vitamines aan zijn toegevoegd.
Als je al een beetje eenzijdig eet en weinig rekening met gezonde stoffen houdt, is het best een goeie aanvulling.
Maar als je verder gevarieerd en vitaminerijk eet kun je, als je dat smakelijker vindt, ook best de boter overslaan.
Met sommige belegsoorten is het dan wel lastig (schuddebuikjes, muisjes, hageltjes e.d.) maar alles wat smeerbaar is of in plakjes gesneden gaat prima.
Gelukkig mag je zelf voor 100% bepalen welke keuze je maakt. Ik neem tenminste aan dat je geen pakweg 9-jarige bent, die verplicht wordt dagelijks 3 geboterde boterhammen te eten, vanwege de gezonde supplementen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Das te zien wat je ertussen smeert, bij confituur vind ik da en lekkere combinatie, bij vlees ook, maar niet met bevoorbeeld kip en curry, daar zit al genoeg saus bij...smaken verschillen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het optimale uit brood te halen is het aanbevolen hier iets van vet op te smeren. Het beste is inderdaad om er licht roomboter op te smeren, simpel en alleen omdat dit het meest natuurlijke vet is. Ik zeg dan wel; LICHT smeren, want een dikke laag is niet zo goed. het is een verzadigd vet en teveel hiervan is weer niet zo goed voor je cholesterol.
amc