wat is beter: aardappelen of meergranenpasta?

beter als in voor de lijn en qua voedingswaarde.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het ligt eraan hoe je ze klaarmaakt.Maar stel dat je ze beide zou koken, dan zou ik voor de meergranen gaan omdat daar meer voedingsstoffen in zitten.

Het hangt er vanaf hoe je het klaarmaakt. Aardappels bevatten veel zetmeel. Wat goed is voor je gezondheid. je meergranen pasta, bevatten dus granen wat ook gezond is. Het belangrijkste is, is om het af te wisselen. Let goed op de jus en sausen wat je erbij doet. Dat maakt dik.

Bronnen:
http://www.gezondenzo.net/aardappels-rijst...

Ik denk in de pasta, aardappelen bestaan voornamelijk uit zetmeel. Volkoren- en meergranenpasta In Italië zult u deze pastasoorten niet snel vinden. Toch zijn ze - uit gezondheidsoogpunt - een niet te verwaarlozen soort. Bij het bereiden van volkorenpasta wordt volkoren tarwemeel gebruikt. Bij meergranenpasta is dat een mengsel van tarwe-, haver-, rogge- en maïsmeel. Volkoren- en meergranenpasta zijn rijk aan vitamines vahet B-complex. Verder bevatten ze fosfor, ijzer, magnesium, zink en koper.

Bronnen:
http://www.youtips.nl/site/content/view/1132/799/

voedingswaarde : in pasta zitten vele vezels, in aardappelen bv; veel vitamine c (als je ze in de schil kookt). dus ik zou zeggen : wissel af en eet tussendoor ook eens volle rijst. de lijn: dan zijn aardappelen stukken beter, die bevatten nauwelijks calorieën en worden onterecht als dikmakers beschouwd. zelfs gebakken aardappelen zijn minder dikmakend dan rijst (als je de aardappelen natuurlijk niet met teveel vet bakt). maar hoe dan ook : afwisseling is belangrijk, niet alleen je figuur telt maar ook gezondheid!

Aardappelen zijn beter voor de lijn en bevatten veel vit. C Aardappelen dus!

Er is ook iets voor te zeggen om voor onbewerkt voedsel te gaan. De ingrediënten van aardappel zijn gewoon: aardappel. Bij een bewerkt product als macaroni, zelfs meergranen, zitten er ook andere dingen in. Verder bevat aardappel vitamine C en volgens mij mis je die in pasta.

Afwisselen is de sleutel. Je kan ook niet stellen dat wortelen gezonder zijn dan bonen.

'Meergranen' betekent alleen maar dat het belangrijkste bestanddeel van de pasta, zetmeel, uit meerdere graansoorten gemaakt is. Niets meer en niets minder. Net als bij 'meergranenbrood' is het een suggestieve en misleidende gezondheidsclaim voor geraffineerde voedselproducten. Wil je gezond eten ga dan voor zo min mogelijk geraffineerd. Bij graanproducten betekent dat niet 'bruin', niet 'meergranen', niet 'Waldkorn' of andere commerciële flauwekul maar 'volkoren'. In dit geval krijgt de aardappel het voordeel van de twijfel. Aardappels zijn een zetmeelbom maar ze bevatten vele malen meer sporenelementen, vezels en vitamine C dan geraffineerde zetmeelleveranciers als meergranenpasta.

Als je een product dat de pan in gaat niet als natuurlijk herkent, dan moet je het niet eten. het is vaak niet alleen het product, maar de toevoegingen die je de kop kosten: glucosestroop, gemodificeerd zetmeel, smaak- en conserveringsmiddelen.... Een aardappel is puur natuur. Als je goed kijkt dan zie je op de aardappel staan : 'ik ben gezond, maar eet mij met mate'.

Zelf vind ik als je aardappels maakt alleen de biologisch gezond om daar geen toevoegingen in zitten dan vergelijke met niet biologisch aardappels ligt ook net aan hoe je het klaar maakt en kwa pasta vind ik alleen volkoren spelt pasta gezond.

Voor de lijn noch voor de voedingswaarde maakt het heel veel uit ; beide zijn uitstekende koolhydraten-leveranciers, en afwisseling in je dieet is heel belangrijk. Ga je puur uit van het product zélf, dan is een product beter (voor mens, milieu, gezondheid, ecologisch) naarmate het minder bewerkingen heeft ondergaan vanaf de bron. Hoe 'puurder', hoe beter. In dat geval zijn de (zelf- of niet-geschilde) aardappels de beste keus, liefst nog rechtstreeks van de boer. Voor pasta heb je al weer gemalen bloem en toevoegingen nodig, waar dan weer allerlei nadelen aan kleven voor bovengenoemde. Toegevoegd na 1 minuut: Witte pasta is in alle gevallen in elk geval de slechtste keuze ; dat bevat nauwelijks meer voedingsstoffen en eigenlijk alleen nog maar ongezonde snelle koolhydraten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100