Waarom vinden sommige mensen bepaalde voedingstoffen heerlijk terwijl anderen het dan weer walgelijk vinden ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Kwestie van smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smaak is een zeer ingewikkeld uit te leggen zintuig.

Waarom vindt iemand iets lekker en de ander walgt er juist van? Er zijn heel veel zaken die invloed hebben op iemand zijn smaak.

Misschien heb je er slechte herinneringen aan. Denk aan kinderen die iets moeten eten wat ze niet lekker vinden.

Het kan zijn dat je het associeert met iet prettigs, of juist iets heel vervelends.

Misschien vindt je de geur walgelijk, waardoor je iets niet lust.

Het kan zelfs te maken hebben met verliefdheid. Mensen die iets niet lusten worden verliefd op iemand die dat juist heel lekker vindt en plotseling zie je dat die persoon het ook opeens lekker vindt.

Verder heeft het natuurlijk te maken met, hoe gevoelig je smaakpapillen zijn.

Al met al, het is niet goed uit te leggen waarom de een iets lekker vindt en de ander niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smaakontwikkeling speelt een belangrijke rol.

Veel voedingsmiddelen moet je leren eten of drinken, voordat je er van kan genieten.

Denk aan spruiten. De meeste kinderen vinden ze niet te eten, terwijl volwassenen er vaak wel van kunnen genieten.

Het allereerste biertje was voor de meeste mensen niet lekker. Toch kunnen veel mensen later enorm van een biertje genieten.

Uitgesproken smaken, zoals bitter en zuur moet je leren waarderen. Je smaakt moet de kans krijgen zich te ontwikkelen, door veel verschillende voedingstoffen te proberen.
AlphaLimaSierra