Als je 15x 37% van je dagelijkse behoefte aan vitamine C binnen krijgt is dat dan goed of slecht?

Ik drink dagelijk een pak drinken van 1.5 liter. In sommige pakken zit wel 37% van je dagelijkse behoefte aan vitamine C, per 100 ml. Dus als ik dat pak op heb heb ik dan ongeveer ( 15x37)=555% dbv, is dat goed of slecht.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee hoor, wat er te veel in zit plas je gewoon weer uit. Pas bij veel grotere percentages kunnen je nieren het er te kwaad mee krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.

Andere antwoorden (6)

Te veel aan vitamine c plas je gewoon uit. Dus het is geen probleem.
De suikers, die erin zitten niet trouwens, maar dat vroeg je niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zijn ongeveer 630 Kcal dus valt wel mee..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valt mee? Dat is bijna een derde van je dagelijkse energiebehoefte uit alleen drinken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik fitness 3x per week en ren vaak dus moet rond de 4500 kcal zitten ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet te zwaar bent, is het geen probleem. Maar sommige mensen die te zwaar zijn hebben geen idee hoe dat komt, terwijl ze 1,5 ltr vruchtensap drinken. Met het idee dat, je daar niet dik van wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, het is best veel suiker. En als je dat in pakweg zes glazen per dag naar binnen laat glijden, krijgen je tanden daar elke keer een opdoffer van. Lijkt met niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar had ik niet eens aan gedacht Maeve. Kortom....Het is niet goed!
maakt niet veel uit, je lichaam heeft een max. wat het per uur op kan nemen. wat niet opgenomen wordt velaat het lichaam weer op natuurlijke manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een "overdosis" vitaminen is in vele (niet alle) gevallen heel slecht! Oppassen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed dat je iig genoeg krijgt. Het teveel pies je er wel weer uit dus niet percee slecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1000 mg vitamine C is hoog gedoseerd
De reeds genoemde tweevoudig Nobelprijswinnaar Linus Pauling beveelt aan om per dag minstens 3000 mg vitamine C te nemen. Zijn argument is dat de mens zelf geen vitamine C kan aanmaken in het lichaam, terwijl vrijwel alle planten en dieren dit wel kunnen. Als we op basis van lichaamsgewicht de hoeveelheid vitamine C zouden omrekenen die bijvoorbeeld een geit, een hond of een olifant in hun lichaam aanmaken, dan zou de mens zo ongeveer 3000 mg (3 gram) vitamine C nodig hebben. Wanneer er stress in het spel is, maakt een dier nog eens extra vitamine C aan. Ofwel, wij hebben in geval van stress nog eens extra vitamine C nodig, bijvoorbeeld 4 tot 10 gram.

Bronnen: http://www.plantina.nl en http://www.pilliewillie.nl
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ADH van vitamine C vind ik nogal aan de lage kant. Echter, ook volgens de officiële normen krijg je niet snel teveel binnen met je voeding. Dat je nierstenen kunt krijgen van vitamine C is al een tijd achterhaald. Ongeveer 300 mg vitamine C per dag is overigens nog een schijntje ten opzichte van de orthomoleculaire aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Als je met 'drinken' vruchtensap bedoelt loop je wel een ander gezondheidsprobleem, namelijk insulineresistentie en overgewicht. Er zit namelijk enorm veel suiker in vruchtensap; net zoveel als in gewone cola.

Overigens, je plast niet alleen een 'teveel' aan vitamine C uit maar alles wat je binnenkrijgt. Daarom is het raadzaam om de inname over alle maaltijden van de dag te verdelen.